Richard Adams: Ruohometsän kansa

Ruohometsän kansa

Kirja, jonka suosiota ei olisi ollut helppo ennustaa. Ruohometsän kansa kertoo Sandlefordin villikaniiniyhdyskunnan elämästä ja selviytymisestä jatkuvien vaarojen alla. Vaikka kirjan voisi luokitella fantasia-genreen, niin se ei ratsasta missään määrin hurjilla yliluonnollisilla tapahtumilla. Paljon aikaa vietetään myös koloissa maan alla.

Kaniinien erilaiset luonteenpiirteet nousevat hienosti esiin. Viisas ja empaattinen Pähkinä nousee pääosiin ja muodostaa kiivasluonteisen Isopään kanssa vahvan johtokaksikon. Kaniinien keskinäiset kanssakäymiset sekä kohtaamiset ihmisen kanssa ovat kuvattu luonnollisesti ja onnistuneesti.

Eläimen näkökulmasta kirjoittaminen ei ole helppoa, mutta Adams onnistuu pitämään paketin kasassa erinomaisesti. Kirjan tempaistessa mukaansa ei enää edes mieti, onko kyse ihmisistä vai ei. Kun päästää mielikuvituksensa valloilleen, voi kuvitella itsensäkin kaniiniksi muiden joukkoon.

Sympaattinen, vauhdikas, opettavainen ja El-ahrairahin tarinoiden kautta mystinenkin. Ruohometsän kansaa kuvatessa eivät adjektiivit lopu.

Joni

Vuodesta 2007 Kirjavinkkeihin kirjoittanut Joni Sundström lukee monipuolisesti. Intohimoinen luonnon tutkiminen ja retkeily ovat elämäntapoja, joten luontokirjat kiinnostavat erityisesti. Kotisivut: Kaikki vinkit »

1. Tämä on niitä kirjoja, jotka odottivat lukemista pitkään. Tänä vuonna vihdoin ehdin tämän pariin. Klassikko on syystä klassikko.

2. Tämä on niitä harvinaisia kirjoja, jotka olen jo kahdesti lukenut. Nuoruuden höyryissä menin ja myin oman kirjani. Kestää vielä kolmannenkin lukukerran.