Michael Connelly: Saalistaja

Rikostoimittaja Jack McEvoylla on kaksi viikkoa aikaa kirjoittaa uransa paras juttu. Sen jälkeen hän saa potkut Los Angeles Timesista, joka vähentää väkeään. Toimittaja suunnitteleekin vetäytyvänsä kirjoittamaan romaania vuodeksi ja hakeutuvansa sitten muihin töihin. Suunnitelmat eivät toteudu, sillä hänelle soitetaan: ”meidän Alonzo ei ole mikään tappaja”. McEvoy etsiytyy nuoren valkoisen naisen raiskauksesta ja murhasta pidätetyn Alonzo Winslow’n lähipiiriin, tavoitteenaan laatia paljastava juttu teini-ikäisen pojan vajoamisesta julmaksi tappajaksi.

Toimittaja alkaa kuitenkin uskoa, että syyttömyyttään vakuuttava Winslow puhuu tällä kertaa totta. Hän ryhtyy jäljittämään FBI:n agentin kanssa todellista syyllistä Los Angelesin slummeista Nevadan autiomaahan. Etsinnän aikana paljastuu odottamattomia asioita sekä uusista uhreista että itse murhaajasta. Silti on vielä epäselvää, kuka hän on. Suurin ongelma ei ole aikapula vaan hengissä säilyminen deadlineen saakka. Tuntematon saalistaja ei kaihda keinoja raivatakseen kaikki esteet omien suunnitelmiensa tieltä. Ja montako uhria on jo menehtynyt melkoisen taidokkain keinoin?

Ilahduttava jännäri ainakin siinä mielessä, että tekniset tiedot ovat kohdallansa ja teksti kulkee silti vaarallisen hyvin ja viiltävän rauhallisesti. Kirjoittajalla on sana hallussaan myös termien osalta eikä hän pelkää käyttää lievän epätavanomaisia keinoja murhiin ja murhaajan etsimiseen. Juonta voinee paljastaa sen verran, että atk:lla ja pitkälle viedyllä tekniikalla sekä tietoturvalla on jotakin tekemistä asian kanssa.

Koukuttava juoni ja jännäri, jota ei malta jättää kesken. Tekijältään poikkeuksellisen hyvä kirja jälleen kerran eli erinomaista luettavaa vaikka kesälomalle. Suosittelen kaikille jännäreiden ja tekniikan ihmeiden ystäville.

Haluatko saada edellisen viikon kirjavinkit suoraan sähköpostiisi joka maanantai? Tilaa uutiskirjeemme tästä ja liity listan 860 tilaajan joukkoon!