Lauren Beukes: Säkenöivät tytöt

Erinomaisen Zoo Cityn jälkeen Lauren Beukes pääsi helposti seurattavien kirjailijoiden listalle, ja Säkenöivät tytöt, ensimmäinen Beukesilta suomennettu teos, oli pakollista luettavaa. Tarina kuulostaa kyllä kiehtovalta: tyttö, jonka ei pitäisi olla elossa, murhaaja, jota ei voi olla olemassa…

Säkenöivät tytöt on siis sarjamurhaajatrilleri – kirja kertoo Harper Curtisista, joka jahtaa tyttöjä, joita hän kutsuu säkenöiviksi, koska hän näkee tyttöjen ikään kuin hohtavan ja vetävän häntä puoleensa. Kirby on yksi näistä säkenöivistä tytöistä ja hänen kohdallaan Curtis tekee virheen: Kirby jääkin henkiin. Kirby omistaa elämänsä Curtisin löytämiselle.

Se vain ei ole aivan yksinkertaista: Harper Curtis nimittäin matkustaa ajassa. Hän löytää avaimen hylättyyn taloon Chicagossa 1930-luvulla. Talo on täynnä merkillisiä esineitä ja sen ovesta pääsee siirtymään ajassa. Säkenöivät tytöt löytyvät kaikki Chicagosta, mutta eri aikakausilta 1930-luvulta 1990-luvulle, mikä tekee sarjamurhaajan jahtaamisesta vaikeaa.

Säkenöivät tytöt on hieno ja vähän erilainen trilleri. Olen kyllä lukenut aikamatkatarinoita ja sarjamurhaajaromaaneja, mutta en vielä koskaan aikamatkasarjamurhaajatarinaa. Yhdistelmä ja Beukesin kerronnassaan käyttämä näkökulmatekniikka toimivat. Ei ehkä ihan Zoo Cityn tenholla (toivottavasti se muuten suomennetaan myös), mutta oikein mainiosti kuitenkin.

1. Aihe oli kiehtova, mutta odotin vähän enemmän kuin sain. Mielenkiintoisesta asetelmasta huolimatta ei se mielestäni noussut muiden ylle, ihan hyvä ja varsin lukemisen arvoinen kuitenkin.

2. Joo, kyllä tämä parempikin olisi voinut olla. Zoo City oli minusta tenhoavampi.

3. Pitäisi kai ottaa ryhtiliike ja ruveta taas lukemaan englanniksikin. Viimeiset 10 vuotta on laiskottanut noin kielellisesti ja olen tyytynyt suomennoksiin, ja siksi moni hyväksi kehuttu kirja on jäänyt kokematta.