Shimo Suntila: Sata kummaa kertomusta

Tämä on Shimo Suntilan esikoisteos, joka sisältää sata raapaletta. Ai mitä ihmeen raapaletta? Raapale ei ole mikä tahansa tuotos tai tekstinpätkä. Se on tarkkaan määritelty kirjallinen työ; pituus saa olla täsmälleen sata sanaa ja lisäksi otsikossa sekä väliotsikoissa saa olla viisitoista sanaa. Tarkkaa puuhaa ilmaista jotakin tärkeää ja olennaista, ehkä hetkellistä, erityistä… kuka mitäkin haluaa kuvata. Lisää raapaleesta ja sen esiintymisestä Suomessa sekä muualla maailmassa onkin heti kokoelman alkusivuilla.

Itse olen lukenut raapaleita englanniksi ja tykästynyt kovasti. On kuin novelleista olisi siivilöity kaikkein olennaisin ja vielä kerran tiivistetty lisää. Kokoelmaa varten tekijä kirjoitti yhden raapaleen jokaisena vuoden päivänä, valmiiksi tuli siis 365 raapaletta. Näistä hän valitsi sata erityisellä metodilla, jonka hän myös paljastaa lukijoille. En kommentoi metodia muuten, mutta siinä saattaa olla eräs syy siihen, miksi jotkin raapaleet muistuttavat toisiaan ehkä hieman liikaa.

Raapaleet ovat mielestäni ihastuttavia. Aihemaailma liikkuu scifin, fantasian ja kauhun sekä jonkinlaisen epätodellisuuden ympärillä ainakin jollakin tavalla. Todellisuus on nyrjähtänyt raiteiltaan, se on ainakin kaikille selvää. Arkipäivän tapahtumat saavat outoja käänteitä ja tavallinen muuttuu epätavalliseksi hetkessä. Siinä se on. Raapale. Itse pidin ehdottomasti parhaina esimerkiksi aloitusta ”Aikaero” sekä epätavallisempaa ja nautittavaa ”Käännöskirja” ja jotenkin todenoloista ”Vakooja” -raapaletta. Ihastuttavan oudot kaksoset Milla ja Meri merkillisine kykyineen esiintyvät useammassakin raapaleessa ja ratkaisevat erilaisia arkipäivän asioita ja ongelmia suvereenilla tavalla.

Pidin ja suosittelen kaikille uuden ystäville. Erityisesti nämä sopivat vaikka matkalukemiseksi, sopivan lyhyitä lyhyillekin matkoille. Tunnen myös monia, joiden on vaikea keskittyä pitkiin teksteihin – tässä siihen apua! Kevyt kirja, ei välttämättä sisältönsä puolesta, mutta raapaleihin jaksaa ehkä keskittyä sadan sanan ajan? Kirjoittaville ja siihen paljon panostaville: yrittäkää itse kirjoittaa hyvä raapale. Se voi olla vaikeampaa kuin luuletkaan. Hieno esikoisteos kirjailijalta, joka on jo esiintynyt novellikokoelmissa ja scifi-lukemistoissa.