Sonja Lumme: Satoa saunan takaa

Sonja Lumpeen puutarhakirja ilmestyi otolliseen aikaan, sillä hyötykasvinviljelijät ovat viimeistään nyt heräilemässä talviuniltaan, ja ainakin itse teen suuruudenhulluja kasvatussuunnitelmiani juurikin puutarhakirjojen ääressä. Satoa saunan takaa onkin erinomainen tieto- ja insipiraatioteos kaikille hyötykasveihin hurahtaneille, sillä siinä kuvaillaan eri kasvien viljelyä tarkasti ja yleisimpien haasteiden yli opastaen.

Itse olen miettinyt jo viime kesästä saakka jonkinlaisen kasvilavan tekoa, ja onnekseni Satoa saunan takaa -kirja tarjosi siihenkin hyvän ja riittävän yksinkertaisen teko-ohjeen. Kirjasta löytyy myös monia muita pieniä vinkkejä, joita lukija voi testata omassa puutarhassaan. Teoksessa ei unohdeta parvekeviljelijöitäkään, joten oma puutarha ei ole välttämätön kirjan hyötykasviohjeista nauttimiselle. Itse ainakin taidan kokeilla kuistillani perunan kasvatusta ämpärissä, nyt kun ajatus kirjan myötä palautui taas mieleeni.

Perinteisten hyötykasvien lisäksi Satoa saunan takaa -kirjassa käsitellään kasvimaailman uutuuksia, ja esimerkiksi stevian kasvatuksesta haaveilevat löytävät kirjasta ohjeita kasvatuksen onnistumiseen.

Viime vuosina on ilmestynyt monia hyviä kirjoja aloitteleville ja vähän kokeneemmillekin hyötykasviviljelijöille ja Sonja Lumpeen teos tuo tähän genreen oman lisänsä. Mitään kovin uutta ja mullistavaa kirjassa ei ole, mutta hyvänä ja inspiroivana perusteoksena se ansaitsee paikkansa kirjahyllyssäni.

Salla P.