Sonja Lumme: Kotipihan kasvihuone

Sonja Lumpeen uusi teos Kotipihan kasvihuone on vaarallista luettavaa kasvihuonekuumeisille, sen verran houkuttelevaksi kirja kasvihuoneen omistamisen tekee. Kotipihan kasvihuone nimittäin johdattaa aloittelijankin kasvihuoneiden saloihin helppotajuisesti ja kaiken tarvittavan perustiedon tarjoten. Tällaiselle kirjalle onkin ainakin omalla kohdallani ollut kovasti tarvetta, sillä olen pitkään haaveillut kasvihuoneesta, mutta se on aina tuntunut kovin työläältä niin toteuttaa kuin käyttää.

Tämän kirjan lukemisen jälkeen koen olevani huomattavasti enemmän perehtynyt aiheeseen, ja vannon jälleen kerran että viimeistään ensi kesänä minäkin olen kasvihuoneen onnellinen omistaja. Ja nimenomaan sellaisen kasvihuoneen, jonka sisällä voin istuskella juomassa kahvikupposta ja nautiskella kasvun ihmeestä.

Juuri tällaisia tietokirjojen pitäisi aina olla: täynnä selkeästi esittetyä tietoa mutta myös aiheeseen hullaantumisen tunnelmaa.

Salla P.