Sari Tammikari ja Johanna Vireaho: Onnellisen puutarhurin vuosi

Olin jo hieman lamaantunut odottamaan syksyn ja talven saapumista, kun tartuin Johanna Vireahon ja Sari Tammikarin kirjaan Onnellisen puutarhurin vuosi. Lukemisen jälkeen oloni oli kuitenkin huomattavasti toivekkaampi, sillä eihän elämä puutarhassa tietenkään pääty kukkeimpiin kesäkuukausiin, vaan luonnon ihmeistä voi nauttia ympäri vuoden.

Onnellisen puutarhurin vuosi onkin jaettu osiin vuodenaikojen mukaan ja näiden alla käsitellään kullekin vuodenajalle ominaisia tehtäviä puutarhassa. Kirja sisältää varsin kattavan tietopaketin kaikista puutarhanhoitoon liittyvistä töistä aina puiden ja pensaiden leikkauksesta taimien kasvatukseen, nurmikonhoitoon, kukkien kasvatukseen ja kasvien suojaamiseen sekä hallalta että tuholaisilta. Kirjan selkeä rakenne toimii ja siitä on helppo tarkastaa mitä kaikkea kuuluu vaikkapa pihan syyspuuhiin; mitä silloin kannattaa istuttaa seuraavaa kevättä ajatellen ja millä syksyistä pihaa voisi piristää.

Pidän Onnellisen puutarhurin vuodessa erityisesti sen kokonaisvaltaisuudesta, sillä en ainakaan toistaiseksi keksi mitään, mitä siitä olisi jäänyt puuttumaan. Oman huomionsa ovat saaneet jopa syötävät rikkakasvit (suosittelen muuten maistamaan ainakin nokkosta ja vuohenputkea). Lisäbonuksen kirja ansaitsee luonnonmukaisista ohjeista tuholaistorjuntaan.

Salla P.

1. Meillä vain puutarhaa on n 2 neliötä, mutta ideoita on aina mukava lueskella.