Deborah Schneebeli-Morrell: Kasvimaa ruukuissa : omat vihannekset, marjat ja yrtit pienessäkin tilassa

Ihana kirja ihan kelle tahansa, oli sitten viherpeukalo tai ei. Aluksi minua hiukan hirvitti, kun kirja ei ollutkaan suomalainen, mutta kun avasin kirjan, se ei haitannut enää yhtään. Kirjan kansilehdelläkin kääntäjän kohdalla lukee, että suomentanut ja Suomen olohin soveltanut. Hyvin sovellettu.

Kasvimaa ruukuissa kertoo nimensä mukaisesti kasveista ja ruukuista, yhdessä ja erikseen. Niin kivasti ja yksinkertaisella tavalla, että vaikka ei olisi ikinä siementäkään istuttanut, niin jo alkaa tehdä mieli, sillä tässä kirjassa se vaikuttaa helpolta kuin heinän teko.

Ruukun käsittää yleensä sellaiseksi ruskeaksi saviruukuksi. No joo, sekin on, mutta tämän kirjan avulla ruukun saa aikaiseksi lähes mistä tahansa. Sanomalehtipaperista taittelemalla saa näppäriä istutusruukkuja, jotka voi sitten niine hyvineen istuttaa maahan. Kaikki purnukat, tölkit, siivilät ja korit, voidaan käyttää. Niitä salaojitetaan, vuorataan, laitetaan kiviä ja kappas kun onkin kaunista, käden käänteessä ja kierrättämällä.

Tässä mahtavasti kuvitetussa kirjassa on kuvattu ja kerrottu eri kasvien siementen kylvämisestä perunan idätysohjeisiin. Tuholaisten torjuntakin on ihan oma lukunsa. Jos haluaa pitää kissan pois mullan lähettyviltä, niin kannattaa peittää multa posliininsirpaleilla tai simpukan kuorilla…