Brooke Allen: Satumainen Syyria : matka loisteliaan kulttuurin ja historian maahan

Satumainen Syyria

Satumainen Syyria on yhdistelmä matkakertomusta ja Syyria-tietopakettia. Kirjan kirjoittaja, yhdysvaltalainen Brooke Allen on matkustanut maassa ennen kuin pari vuotta sitten tapahtunut kansannousu ja sen jälkeinen sisällissota alkoivat.

Suurimmalle osalle länsimaalaisista ihmisistä Syyria ei taida olla kauhean tuttu maa, joten kirja paikkaa sitä aukkoa tiedoillaan. Maalla on tuhansien vuosien historia, johon mahtuu monenlaisia johtajia, valloittajia ja taisteluita. Muun muassa Kreikalla, Roomalla ja Bysantilla on ollut oma vaikutuksensa maan historiaan.

Nykyisin maan asukkaista suurin osa on muslimeja, kristittyjä on noin 10 prosenttia. Aikaisemmin kristittyjä on ollut väestöstä enemmistö ja juutalaisiakin on ollut paljon, mutta heidän osuutensa on vähentynyt merkittävästi. Eri uskonnollisilla ryhmillä on ollut myös vaikutuksensa maan historiaan, rakennuksiin ja kulttuuriin.

Syyria ei oletettavasti ole kovinkaan korkealla kenenkään lomakohdevaihtoehtoja sisältävällä listalla, mutta nyt epävakaiden olojen aikana sinne haluaa vielä harvempi ihminen. Nojatuolimatkailua varten voi sitten lukea tämän kirjan.

Pidin kirjaa kiinnostavana ja informatiivisena, varsinkin kun uusiin maihin tutustuminen edes kirjojen avulla on aina suunnitelmissani. Toisaalta olisin kuitenkin halunnut kirjan olevan enemmän joko puhdas tietokirja tai sitten matkakertomus, kun nyt se oli molempia.

Veera