Anne Mattsson: Seela Sella sellaisenaan : Näyttelijän elämäkerta

Seela Sella sellaisenaan

Tämän kirjan kanssa samanaikaisesti Anne Mattson on kirjoittanut poliittisen historian lisensiaatintyön Seela Sella ja selustansa : Näyttelijän elämäkerta ja elämänkaaripsykologia. Molempien pääaiheena on näyttelijä Seela Sella ja hänen elämänsä.

Kirja lähtee liikkeelle Sellan lapsuudesta Tampereella työläisperheessä. Teatterissa työskentely oli hänen päämääränsä jo lapsena ja siitä tulikin koko elämän mittainen ura. Naimisiin hän meni suomenjuutalaisen Elis Sellan kanssa ja kääntyi sittemmin itsekin juutalaisuuteen. Parisuhteen, perhe-elämän ja uran yhdistämisessä ja ylläpitämisessä oli työtä, mutta se onnistui pariskunnalta.

Eniten kirjassa pääsee tutustumaan 1900-luvun jälkipuoliskon suomalaiseen teatteriin. Se olikin omasta mielestäni kirjan kiinnostavinta antia. Siinä sivussa pääsee tutustumaan myös esimerkiksi juutalaisuuteen Suomessa, joka oli myös melko kiinnostavaa.

Veera