Lena Dunham: Sellainen tyttö : nuoren naisen “opetuksia”

Sellainen tyttö

Lena Dunhamin omaelämäkerta Sellainen tyttö on hämmästyttävän avoin ja häpeilemätön kirja, ja Girls-sarjaa seuranneille myös osaltaan hyvin tuttu. Jos kyseessä olisi joku muu kuin Lena Dunham, voisi hämmästellä mitä 28-vuotias oikein voi kirjoittaa elämäkertaansa, mutta Lenan ollessa kyseessä aineistosta ei todellakaan näytä olevan pulaa.

Lena haluaa teoksessaan antaa äänen niin usein vaiennetuille nuorille naisille ja auttaa omien kokemustensa kautta monia muita vastaavien asioiden kanssa painivia. Hän kertookin rohkeasti niin ajatuksistaan, mielenterveysongelmistaan, seksielämästään kuin työelämän haasteistaankin, eikä pelkää asettua alttiiksi arvostelulle.

Omaelämäkerran perusteella näyttää siltä, että Girls-sarjan Hannahissa on kuin onkin aimo annos Lenaa itseään, ja myös monet muut Lenan elämän hahmot ovat saaneet jonkinlaisen version itsestään sarjaan. Näyttelijänuraansa liittyen, Lena paljastaa myös, että näkee paljon kritiikkiäkin saaneen vartalonsa ainoastaan tarinankerronnan työkaluna, eikä siksi ole kokenut alastomana esiintymistä koskaan kiusallisena.

Samalla asenteella hän tuntuu suhtautuvan koko elämäänsä, minkä seurauksena olemme saaneet käsiimme Sellainen tyttö -kirjan ja saamme luoda katsauksen erään viihdeteollisuuden kohutuimman hahmon nuoruusvuosiin. Jään myös jännityksellä odottamaan, mitä kaikkea Lena tulevina vuosina ehtiikään vielä saada aikaiseksi.

Salla P.