Caroline Kepnes: Sinä

Sinä

Joe Goldberg työskentelee pienessä kirjakaupassa New Yorkissa. Eräänä päivänä kaupassa käy Guinevere Beck, New Yorkiin Nantucketista muuttanut pikkukaupungin tyttö, joka haluaa tulla kirjailijaksi. Guinevere – ystävien kesken vain Beck – on ihastuttava ja pitää oikeanlaisista kirjoista.

Joe ihastuu ja luonnollisesti ottaa perusteellisesti selvää ihastuksensa kohteesta. Kiitos epätavallisen nimen, sosiaalisesta mediasta löytyvät nopeasti oikeat tilit. Osoitekin selviää nopeasti ja kas, Joe onkin pian Beckin talon edustalla päivisin ja öin, tarkkailemassa Beckin elämää, johon nähtävästi sisältyy jonkun verran alastomana keikistelyä.

Jos keskivertoihmiselle kerrottaisiin, että avoimesta ikkunasta näkyy usein alastomana keikistelevä tyttö ja että ihastunut kaveri pitää häntä vaivihkaa silmällä kadun toiselta puolelta, useimmat sanoisivat, että meistä kahdesta minä olen pöpi. Mutta sinä se pöpi olet.

Joten okei, ehkä Joen ihastus saattaa saada vähän huolestuttavia sävyjä. Etenkin siinä vaiheessa, kun Joe näkee Beckin sekstaamassa poikaystävänsä kanssa ja päättää sitten, että hänen on päästävä Beckin asuntoon. Ei siis muuta kuin ilmoitus kaasuyhtiöön kaasuvuodosta ja kaasumiehen siivellä kämppään, sillä välin kun Beck on tanssitunnillaan.

Joe hivuttautuu osaksi Beckin elämää. Erään baari-illan jälkeen Beck ja Joe kohtaavat asemalaiturilla, humalainen Beck kaatuu ja on jäädä junan alle ja Joe pelastaa tämän. Joe saattelee Beckin taksilla kotiin ja onnistuu siinä sivussa sekä saamaan Beckin puhelinnumeron että tämän puhelimen. Beck saa äitinsä hankkimaan uuden puhelimen, eikä vanhaa suljeta – niinpä Joella on nyt pääsy Beckin sähköpostiin ja kuinka kätevää, Beck käyttääkin pääasiassa sähköpostia ystäviensä kanssa viestittelyyn.

Joe alkaa vainota Beckiä ja siivota esteitä itsensä ja Beckin väliltä. Poikaystävä Benji on tietysti ensimmäisenä listalla. Joe on täysi psykopaatti ja henkisesti hyvinkin epävakaa tyyppi, mutta koska tarinaa kerrotaan Joen näkökulmasta, se saa tiettyä normaaliuden sädekehää. Kun Beck ja tämän ystävät ovat hekin epämiellyttäviä tyyppejä, joilla on monenlaisia puutteita – ainakin Joen näkökulmasta – lukija voi huomata symppaavansa yritteliästä psykopaattia ja toivovansa pahaa tämän itsekeskeisille ja koppaville uhreille.

Asetelma on vähän vinksahtanut, mutta erittäin viihdyttävä, etenkin kun Joe on kaikkea muuta kuin tappavan tehokas. Monet Joen suunnitelmista johtavat kaikenlaisiin vastoinkäymisiin ja kiipeleihin. Kirjasta on tehty suosittu Netflix-sarja, eikä ihme, tässä on niin paljon kaikenlaisia käänteitä ja juonikuvioita, että viihdettä riittää.

Ja sitä tämä nimenomaan on, erinomaista viihdettä. Vainoaminen on vakava aihe, mutta Sinä tekee siitä hyvää viihdettä. Kirjassa on myös runsaasti varsin ronskeja seksikohtauksia, paljon puhetta kirjallisuudesta ja sopivasti huumoria. Kaikin puolin oivallinen viihdekirja siis, jos vain hyväksyy tällaisen psykopaattivainoamisen viihdekirjan aiheeksi.

Paula on arvioinut alkuteoksen elokuussa 2019.