Patrick deWitt: Sistersin veljekset

Sistersin veljekset

Eli ja Charlie Sisters ovat pelätyt palkkatappajaveljekset, jotka työskentelevät Oregon Cityssä asuvan kommodorin laskuun. Nyt heidän on määrä nitistää Kaliforniassa työskentelevä kullankaivaja Hermann Kermit Warm. Matka Oregonista kultakuumeen hullaannuttamaan Kaliforniaan on kuitenkin vaivalloisempi kuin veljekset osasivat odottaa, eikä vähiten Elin surkean hevosen vuoksi.

Veljeksinä Eliä ja Charlieta toki yhdistää moni asia, mutta pohjimmiltaan he ovat kovin erilaisia. Charlien ollessa suoraviivainen ja jopa melko stereotyyppinen vanhan lännen pyssysankari nousee Elistä esille ennemmin herkkä ja tunteellinen lännenmies. Jonkinasteista eksistentiaalista murrosta läpikäyvä Eli on taipuvainen syvällisiin mietiskelyihin kaiken mielekkyydestä ja oman elämäntavan vaihdoksesta. Hammasharjan ja dieettiruokavalion kaltaiset modernit kotkotukset alkavat kiinnostaa enemmän kuin revolverin paukuttelu.

Minulla oli odotukset korkealla Patrick deWittin toiseen romaaniin tarttuessani, sen verran maukkaalta aiemmin vinkkaamani Puhdistautuminen oli maistunut. Sistersin veljekset onnistuu erinomaisesti: se on monipuolinen, persoonallinen ja yllättävä romaani, joka muokkaa lännentarinoiden traditiota kohti 2010-luvun moderneja mieltymyksiä. Patrick deWitt osaa kirjoittaa hauskasti, mutta samalla kirjan pohjavire on kyllä melkoisen vakava, hivenen melankolinen. Itse asiassa Sistersin veljekset on hyvin kaunis kirja: maailma muuttuu ja pyssymiehet sen mukana. Lopulta tärkeintä on toisen ihmisen kunnioitus ja lähimmäisenrakkaus. Tälle voi antaa mielihyvin erinomaiset suositukset.