Sanna Pelliccioni: Sokerileipuri Mata-Mii seikkailee

Mata-Mii on tyttö, joka lähtee merille ja purjehtii laivan mukana maailman ympäri. Hän työskentelee laivakokin apuna ja on erikoistunut leipomiseen.

Kyseessä on kuvakirja, mutta tekstiä on loppujen lopuksi mukana aika paljon. Osa siitä on runomuodossa ja se tuokin kivaa vaihtelua kirjaan. Kuvitus on aika herkullinen ja hauska. Kirjan takakannen mukaan se on tehty muovailuvahasta, mutta monissa kohdissa kuvat tuovat mieleen marsipaanin tai karkit.

Sekä kuvitus että teksti ovat graafikko Sanna Pelliccionin käsialaa. Olen aikaisemmin lukenut jonkun lastenkirjan, jossa oli hänen tekemänsä kuvitus, mutta tämä oli silti paljon parempi. Tarinasta en tykännyt erityisen paljon, mutta kuvitukseen ihastuin heti ja pidin siitä niin paljon, että kirjaa kannattaa vinkata ihan vain senkin takia.

Samuel Davidkin: Rautakupoli – Kevään hengästyttävin romaani – Osta Suomalaisesta kirjakaupasta