Some Remarks : Essays and Other Writing

Neal Stephenson on siinä vaiheessa uraansa, että on aika julkaista kokoelma. Mikään ahkera novellisti Stephenson ei ole missään vaiheessa ollut, joten Some Remarks sisältää pääasiassa esseitä ja lehtijuttuja.

Kirjan ydin on Mother Board, Mother Earth, Wired-lehdessä vuonna 1996 ilmestynyt pitkä artikkeli hakkerituristin matkoista isojen kaapelien maailmassa, pääaiheenaan Englannista Japaniin ulottuvan 28 000 kilometriä pitkän FLAG-tietoliikennekaapelin asentaminen. Samalla Stephenson tulee esitelleeksi alan kattavasti ja kertoneeksi todella pitkien kaapelien historian. Juttu on luettavissa Wiredin nettisivuilla; suosittelen.

Stephenson pohtii science fictionin asemaa kirjallisuuden kentällä, luennoi istumisen vaaroista, käsittelee metafysiikkaa Royal Societyssä ja niin edelleen. Aiheiden kirjo on miellyttävä. Mukana on myös pari novellia, joista varsinkin yhden virkkeen mittainen ”Under-Constable Proudfoot” on helmi. Some Remarks on etenkin Stephensonin romaanien ystävälle, mutta myös muille nörteille, oikein mieluisa kokoelma kirjoituksia.

Kokoelman sisältöä löytyy myös netistä: Slashdot-haastattelu, It’s All Geek to Me, Turn On, Tune In, Veg Out, Spew, In the Kingdom of Mao Bell, Salonin haastattelu, The Great Simoleon Caper, Innovation Starvation.

Kirjavinkkien päätoimittaja Mikko Saari lukee kirjoja laajasti, mutta enimmäkseen uusia naisten kirjoittamia kirjoja. Mikko pelaa monimutkaisia lautapelejä ja päätoimittaa Lautapeliopasta. Työkseen Mikko tietää WordPressistä kaiken, mitä tietää tarvitsee. Kaikki vinkit »

Haluatko saada edellisen viikon kirjavinkit suoraan sähköpostiisi joka maanantai? Tilaa uutiskirjeemme tästä ja liity listan 988 tilaajan joukkoon!