Annika Elmqvist: Sprätten satt på toaletten

Kuvakirjan päähenkilö Sprätten on herra, jonka tarkoitus on rikastua, eikä hän välitä likavesistä, jotka valuvat hänen tehtaastaan vesistöihin. Ympäristö kärsii tilanteesta ja samaten kansa, joka sitten nousee kapinaan.

Kirjan visuaalinen tyyli on aika eksoottinen kaikkien nykykuvakirjojen jälkeen. Tekstit on kirjoitettu käsin tikkukirjaimilla. Mustavalkoiset kuvat ovat melko luonnosmaisia ja viimeistelemättömän oloisia.

Entisinä aikoina julkaistiin enemmän poliittista tai muuten tiedostavaa kirjallisuutta. Luonnonsuojelu on edelleenkin tärkeä asia, se ei ole vanhentunut mihinkään. Sen verran kirja viihdytti minua, että sitä on ihan pakko suositella täällä.

Sprättenin ensijulkaisu on tapahtunut vuonna 1970 ja uusintapainos on vuodelta 2012. On hyvä, että tällaisista vanhoista lastenkirjoista otetaan joskus uusia painoksia. Tässä tapauksessa kirjalla on tosin enemmän huumoriarvoa kuin kirjallisuushistoriallista arvoa. Ei tällaista enää nykyään julkaistaisi ja jokainen voi miettiä itse, onko se hyvä vai huono asia.

Veera