Kari Enqvist: Suhteellisuusteoriaa runoilijoille

Suhteellisuusteoria on ehdottomasti tärkeimpiä ja vaikuttavimpia ihmismielen luomuksia ja sen keksijä Albert Einstein kiistatta kaikkien aikojen merkittävimpiä ajattelijoita. Suhteellisuusteoria voi tuntua vaikealta, mutta kyseessä on pohjimmiltaan melko yksinkertainen asia: niin yksinkertainen, ettei sen vaikeus käy tekosyystä olla ottamatta selvää, mistä suhteellisuudessa on kyse.

Tarvitaan vain riittävän selkeä kirja ja sellainen on tässä. Enqvistin teos Suhteellisuusteoriaa runoilijoille koostuu lyhyistä aukeaman mittaisista luvuista, jotka purkavat suhteellisuusteorian ytimen ja keskeisimmät seuraukset auki helppotajuisesti. Kirja on kirjoitettu hauskaan ja helposti lähestyttävään tyyliin, asiasisällöstä tinkimättä. Jos et siis ymmärrä, mistä suhteellisuusteoriassa on kyse, tartu tähän kirjaan!

1. Hah-haa. En ole ikinä ymmärtänyt suhteellisuusteoriasta ensimmäistäkään asiaa. Otan kirjan testiin – olen erittäin epäileväinen tulosten suhteen, mutta otan testiin.