Alice Curtis: Sukat kahdella puikolla : uusi helppo tekniikka

Sukat on perinteisesti neulottu viidellä sukkapuikolla varresta alkaen. Tämän tekniikan ohelle on viime aikoina kehitetty vaihtoehtoja: pari vuotta sitten Minerva julkaisi Melissa Morgan­-Oakesin kirjan Varpaista varteen, jossa työ suoritettiinkin pyöröpuikoilla terästä alkaen. Samalta tekijältä ilmestyi myös kirja, jossa neuvottiin kahden sukan neulominen yhtaikaa pyöröpuikoilla.

Nyt Minerva on jatkanut käsityökirjojen kokoelmaansa Alice Curtisin teoksella, jossa sukat neulotaan tasona kahdella puikolla tai edestakaisneuleena pyöröpuikoilla. Tämä merkitsee tietenkin sitä, että valmiiseen sukkaan tulee sauma, mutta Curtisin ohjeissa sauma on yleensä sijoitettu varren ja jalkaterän sivuun, jolloin se ei paina jalkaa. Saumat on kiinnitetty virkkuukoukulla, jolla saadaan helpoiten tasainen jälki.

Kirja sisältää joukon herkullisen näköisiä malleja: on kirjoneuleita, palmikkokuvioita sekä liuku­ ja pätkävärjättyjä lankoja. Ohjeet on kuvattu varsin selkeästi ja houkuttelevasti. Eri asia sitten on, kuinka paljon suomalaisissa lukijoissa on sukkapuikkokammoisia – kokemukseni mukaan saumauskammoisia on huomattavasti enemmän, mutta tämä ei suinkaan ole mikään tieteellinen tulos.

Mielenkiintoinen uutus Curtisin tekniikka joka tapauksessa on.

1. Kirjassa mainostetaan, että Curtis on keksinyt kahden puikon tekniikan. Vähän menee ylimainonnaksi, itse olen jo pikkulikkana tehnyt sukkia kahdella puikolla. Mutta muuten ihan kiva kirja.

2. Kyseinen kirja on minulle ihan outo. Olen neulonut elämäni aikana sadat villasukat, mutten ole koskaan törmännyt kahden-puikon-systeemiin. Kirja olisi kyllä mielenkiintoinen tuttavuus.

3. Hei!
    Aivan mahtava kirja ja ihania ohjeita,mutta en ymmärrä ohjeissa tuota kantakiilaa.Pitääkö kantakiila aloittaa oikealla puolella siten,että neulon oikeassa reunassa 1 s nostamatta, 1 o nostan 1 silmukan neulomatta ja nostan neulotun silmukan nostetun yli?Eli siis pitääkö kavennus tehdä heti puikon alkuun vai vasta 9 o silmukan jälkeen?Sen tajuan,että 2 o yhteen ,1 oikein kavennus tulee kantapään jälkeen sen reunaan.Tätä on vaikea selittää mitä tarkoitan..

Olen tehnyt kahdet vauvansukat kirjan ohjeilla ja ainakin ne näyttävät sukilta,mutta ihmettelen tuota kantapään kavennusta.Ohjeessa sanotaan,että silmukoita pitäisi jäädä 12.Mulle on ainakin jäänyt 10 silmukkaa kahdentoista sijaan!Pitääkö minun siis kun olen neulonut oikealla kerroksella 10 o niin tarkoittaako knk oikein 1 o sitä,että minun pitäisi ennen kääntymistä kaventaa yksi silmukka?Luin tuolta kirjan takaa,että mitä knk oikein tarkoittaa,mutta se ei oikein valjennut minulle.Osaisiko joku auttaa?Olen neulonut kantapään ihan samaan tapaan kuin viidenkin puikonkin tekniikalla.Onko virhe siinä?Muuten ihana ja minulle uusi tapa tehdä sukkia.Koukkuun olen jäänyt.