Petri Laine: Surunkorento

Kirjoittaja on tarttunut science fiction -novellikokoelmansa jälkeen kauhun ilmentymiin ja kauhufantasiaan. Novellit edustavat erilaisia lajityyppejä lähes tavallisesta arkielämää koskevasta kauhusta aina vanhanaikaiseen goottikauhuun asti. Kirjoittaja osoittaa hallitsevansa mainiosti lyhyen ja tiiviin kerronnan, kuten aikaisemmastakin kokoelmasta jo huomasi. Novellit on aikaisemmin julkaistu muun muassa Usvazinessa, FinnZinessa, Spinissä ja Portissa. Mukana on mös kaksi aiemmin julkistamatonta tarinaa.

Kokoelman teemat vaihtelevat paljon, tsunamin jälkeisestä välähdyksenomaisesta mininovellista aina lordin erityisiin taipumuksiin asti. Kerronta on kuitenkin kaikissa tiivistä, kuvauksellista ja saa aikaan lukijassaan ainakin epämiellyttävän olotilan, vaikkei ehkä pakenemista kirjan äärestä kuitenkaan…

Itse suosin kirjan novellia Elämän lähde, joka jostain syystä tuntui – tuota – kovin kotoisalta. Kirja on hyvä osoitus kirjoittajansa muuntautumiskyvystä ja taidoista tuoda ilmi olennaiset asiat. Jotkut novellit ehkä jäävät vaivaamaan mieltä pidemmäksi aikaa, mikä on minusta vain osoitus mainiosta kyvystä lopettaa kirjoittaminen ajoissa eikä selitellä turhaan.

Siksi minäkin vain suosittelen kirjaa kaikille kauhun ja fantasian ystäville. Kaksitoista novellia, jotka kaikki ovat taatusti erilaisia. Kannattaa tutustua!