Charlaine Harris: Sydänverellä

Sydänverellä

Sookie on ehtinyt jo selviytyä lähes mistä tahansa, mutta vaikeuksia on jälleen tiedossa. On omituista, että Arlene hakee takaisin työpaikkaansa Merlotte’sissa. Vielä omituisempaa tietysti on, että hänet löydetään murhattuna. Keneenkäs muuhunkaan ensimmäiset johtolangat osoittaisivat kuin Sookieen? Onneksi puolustus on luja ja Sookie pääsee takuita vastaan vapaaksi – toistaiseksi. Häntä tulee tukemaan useampikin järkevä ja merkittävä menneisyyden henkilö. Vain yksi on pysynyt poissa ja on jäätävä muutenkin; hänen rakastettunsa Eric. Jotakin vakavaa on tekeillä, mutta kukaan ei halua kertoa hänelle mitään. Ei edes Sam, Merlotte’sin toinen omistaja, sillä Sookiellahan on nykyisin osuus baarista.

Elämä on kovaa, rakkaus vampyyriin vielä kovempaa. Eric haluaa eron vampyyrien tapaan ja toki Sookie siihen suostuu. Hänellä ei oikeastaan ole muuta mahdollisuutta. Ericillä kun on muutenkin ollut täysin omat suunnitelmansa, jotka alkavat paljastua tässä vaiheessa. Silti Eric pitää hänestä huolta jättämällä luotettavan vampyyrivahdin talolle. Vampyyrit eivät ole ainoita, jotka ovat sitä mieltä, että Arlenen murha on kirjaimellisesti helvetillisesti suunniteltu vedätys ja tarkoitus on vain saada Sookie pois tieltä.

Sookieta ei edelleenkään lannista mikään ja onneksi suhteita kaksareihin ja muihin yliksiin on niin paljon, että kohta on selvillä jotakin olennaista. Tosin siinä vaiheessa Sookie onkin jälleen pulassa. Joku New Orleansissa oli valmis myymään sielunsa pirulle saadakseen menestystä ja vaikutusvaltaa ja sieluttomallahan ei enää olekaan mitään menetettävää. Sookien onneksi hänellä edelleen riittää omalaatuisia ja satunnaisesti poikkeavia ystäviä, joten tilanne laukeaa. Tosin jällen kerran taloon on kutsuttava sekä ambulanssi että poliisit, nyt jo tutut vieraat paikalla.

Kun asiat lopulta alkavat selvitä useammalla eri taholla, on monellakin kerrottavana mukavia uutisia. Vauvoja on tulossa useammallekin erikoisia kykyjä omaavalle leidille ja Sookiekin huomaa lopulta sen, että lämmin rakkaus voi olla lähempänä kuin olisi osannut arvatakaan. Kun vain molemmat tunnistavat sen aidoksi ja oikeaksi sekä hyväksyvät kaiken tapahtuneen…

Charlaine Harris lopettaa tällä kirjalla Sookie Stackhousesta kertovan kirjasarjan, mutta toinen sarja on jo tulossa suomennettavaksi. Itse pidin tästä; perustunnelma oli arkinen ja tavallinen, samoin sankaritar, vaikka hänellä olikin erikoisia kykyjä. Lisäksi tässä esiteltiin hyvin tavanomaisia tapahtumia myös tietystä näkökulmasta rankan mustan huumorin varjossa, joten uskon monenkin mieltyneen kirjoihin juuri siksi. Toki vampyyrit ovat aina vampyyreja, mutta se ei ole varmasti suosion ainut tae. Sookien tietynlainen tavallisuus on varmasti vedonnut moneen lukijaan, samoin hyvin tehty taustatyö ja ajankohtaisten aiheiden käyttö. Hyvästit siis Sookielle, tulkoot hän onnelliseksi!

Suosittelen jokaiselle sarjaa seuranneelle, sillä tässä lopussa monet asiat saatetaan loppuun arvokkaasti, kauniisti ja hiukkaakaan edellisistä kirjoista tinkimättä.