Lisa Ballantyne: Syyllinen

Syyllinen

Daniel on 11-vuotiaan pojan puolustusasianajaja. Poikaa, Sebastiania epäillään ja syytetään nuoremman pojan taposta – jopa murhasta. Voiko pieni suloinen poika kyetä tekemään niin julman teon?

Muistoissaan Daniel on itse 11-vuotias, sijaiskodista toiseen kiertävä narko­maani­äidin poika. Äkkipikainen Daniel saa vielä yhden mahdollisuuden ja pääsee muuttamaan tiukan mutta lempeän Minnien luokse rauhaisalle maatilalle. Onko kaikki kuitenkin jo menetetty?

Syyllinen on mielenkiintoinen ja psykologisiin kiemuroihin tempaava kirja. Heti alkuasetelmasta lähtien aivot alkavat raksuttamaan ja miettimään kuumeisesti lopputulosta. Kuitenkin olen törmännyt samanlaisiin kirjoihin jo hieman liian usein. Henkilöhahmot ovat kylmiä tai muuten epämiellyttäviä ja epä­inhimilli­syys on sekä surullista että luotaantyöntävää.

Syyllinen ei ole mukava lukuromaani, mutta silti aidontuntuinen oikeussalijännäri järkyttävine ihmiskohtaloineen.

Paula

Paula on fanaattinen lukija ja yhtä aikaa on yleensä niin kaunoa kuin kaiken maailman tietokirjallisuuttakin luettavana. Paula etsii aina erikoisia lukukokemuksia, mutta silti joitakin lempikirjailijoitakin löytyy. Lukemisen lisäksi matkustelu ja kaikenmoiset käsityöt kuuluvat rakkaisiin harrastuksiin. Kaikki vinkit »