Lisa Ballantyne: Syyllinen

Daniel on 11-vuotiaan pojan puolustusasianajaja. Poikaa, Sebastiania epäillään ja syytetään nuoremman pojan taposta – jopa murhasta. Voiko pieni suloinen poika kyetä tekemään niin julman teon?

Muistoissaan Daniel on itse 11-vuotias, sijaiskodista toiseen kiertävä narkomaaniäidin poika. Äkkipikainen Daniel saa vielä yhden mahdollisuuden ja pääsee muuttamaan tiukan mutta lempeän Minnien luokse rauhaisalle maatilalle. Onko kaikki kuitenkin jo menetetty?

Syyllinen on mielenkiintoinen ja psykologisiin kiemuroihin tempaava kirja. Heti alkuasetelmasta lähtien aivot alkavat raksuttamaan ja miettimään kuumeisesti lopputulosta. Kuitenkin olen törmännyt samanlaisiin kirjoihin jo hieman liian usein. Henkilöhahmot ovat kylmiä tai muuten epämiellyttäviä ja epäinhimillisyys on sekä surullista että luotaantyöntävää.

Syyllinen ei ole mukava lukuromaani mutta silti aidontuntuinen oikeussalijännäri järkyttävine ihmiskohtaloineen.

Paula

1. Tuttuuden tunnetta tätä kirjaa lukiessa minäkin tunsin, niin että piti useampaan kertaan tarkistaa, etten vain ole jo lukenut kirjaa. Mutta kun oli kysessä uutuuskirja, niin kyllä se ensimmäistä kertaa oli käsissä.
    Erityisesti ne osat kirjassa, jossa kerrotiin Danielin elämästä Minnien luona vaikuttivat uskomattoman tutuilta. Edelleen mietin, olisiko yhtymäkohtia esim. Diffenbaughin Kukkien kieleen-
    Syytä Danielin Minnien hylkäämiseen ja ratkaisua Sebastianin syyllisyyteen julmassa rikoksessa alkaa todella odotella jo melko alkuvaiheessa, siihen kirja antaa hyvät lähtökohdat.
    Jos pitää ihmismielen tulkitsemisesta, tässä ihan hyvä kirja siihen.
    Tosin jollain tavoin jäin kuitenkin miettimään kirjassa kerrottavan kahden tarinan yhtymäkohtaa.