Anna-Kaisa Huusko: Taiteilijoiden huoneissa

Taiteilijoiden huoneissa

Sain käsiini todella upean teoksen, jossa pääsee kurkistamaan monen taiteilijan kotiin. Aivan kuin kävisi kylässä heidän luonaan ja vieläpä niin, ettei siellä ole ketään paikalla. Ihan vaan vaivihkaa käy kurkistamassa, miten he asuvat.

Kirjassa käydään kymmenen taiteilijan huoneissa. Anna-Kaisa Huusko ja kuvaaja Niclas Mäkelä ovat vierailleet näissä huoneissa ja koostaneet siitä tämän hienon opuksen, jonka kanssa me lukijat pääsemme myös vierailulle.

Kirja yllätti minut sillä, että vaikka mukana oli tunnettuja taiteilijoita, mukaan oli otettu myös niitä, joita en ennestään tuntenut, saati mitenkään tiennyt. Oli siis senkin takia aivan mahtavaa tutustua uusiin tyyppeihin ja heidän huoneisiinsa.

Olin aika lailla kummissani, millaisia koteja tuli vastaan. No, en ole taiteilija, enkä suin surminkaan olisi viihtynyt monessakaan kodissa. Oli kuitenkin joitain, joista viehätyin oikein toden teolla, kuten Villa Oivalasta, jossa on Salaisuus huvilan sisällä. Se on Villingin saaressa, Helsingin edustalla oleva puurakennus, joka on vaatimattoman näköinen, mutta kätkee sisäänsä aivan ihanan paikan. Huolisin heti sellaisen paikan. Se on arkkitehti Oiva Kallion vuonna 1924 kesäasunnokseen suunnittelema paikka.

Toinen aika lailla mielenkiintoinen kohde on Enni Idin koti. En ollut ikinä ennen kuullutkaan Ennistä, saati hänen varsin erikoisen mielenkiintoisesta kodistaan. Oli pakko ottaa selvää, kuka oli Enni Id ja millainen taiteilija hän oli.

Kaikki kymmenen kohdetta ovat kaikki erilaisia ja jokainen niin omanlaisensa, että niistä kyllä viehättyy, tavalla jos toisella. Tämä kirja on varsinainen aarre, jos on kiinnostunut taloista, sisustuksesta, taiteilijoista.

Tekstiä ei ole runsaasti ja sekin on minun mielestä ihan liian pienellä fontilla, mutta sain luettua. Niclas Mäkelän kuvat antavat kerronnalle sen kuvallisen ilmaisun.