Annie Carbo ja James Maclaine: Tämän haluat tietää!

Kiinnostavatko visailu ja kaikenlaiset omituiset faktat, kuten mikä kala on niin hidas, että siltä kestäisi kolmekymmentä tuntia uida olympiauima-altaan päästä päähän, tai entä minkälaista valtiota kutsutaan enklaaviksi? Jos vastaus on kyllä, niin Tämän haluat tietää! on ehdottomasti nappivalinta kirjahyllyyn. Kirjassa tutustutaan hauskojen kuvitusten kera niin musiikin maailmaan, historiaan kuin avaruuden ihmeisiinkin.

Vaikka kirjan tietoiskuja ei ole kirjoitettu kysymyksiksi, niin käytännössä ne on helposti käännettävissä sellaisiksi ja meillä kirja käytiinkin läpi visailun merkeissä. Useat kirjaan kerätyt faktat ovat sen verran haastavia, että aikuisetkin saavat raaputtaa päätään. Meillä erityistä epäuskoa aiheutti kysymys siitä, mikä on maailman suurin aavikko. Ei, se ei ole Sahara, vaan Antarktis. Aavikon määritelmä on nimittäin paikka, jossa sataa alle 25 senttimetriä vuodessa, ja Antarktis on niin kuiva, että siellä ei sada melkein ollenkaan.

Siispä, vaikka kirja onkin suunnattu noin 3-6 vuoden ikäisille, kyllä tätä lukiessa aikuinenkin oppii. Kirja sopiikin oikein hyvin myös perheen yhteiseksi huviksi, suosittelen!

Titta Lindström

Titta Lindström on graafinen suunnittelija ja kuvittaja, joka käyttää vapaa-aikansa mieluusti kirjojen parissa. Sarjakuvat ovat sydäntä lähellä, mutta lukulistalle pääsee säännöllisesti myös tietokirjallisuus, erityisesti muistelmat ja elämäkerrat herättävät kiinnostusta. Kaikki vinkit »