Cecelia Ahern: Tapaaminen Elämän kanssa

Lucyn elämä on mennyt pieleen siitä saakka, kun hänen suuri rakkautensa jätti hänet. Lucy elää postimerkin kokoisessa yksiössä ja pitkästyy työssä jonka joutui hankkimaan saatuaan potkut edellisestä. Lisäksi Lucyn elämä perustuu valheille, sillä aloitettuaan pienillä valkoisilla valheilla, hän on saanut pian huomata kietoneensa koko elämänsä yhdeksi suureksi valheiden verkostoksi. Jos jossakin asiassa erehtyy puhumaan totta, putoaa pohja muiltakin valheilta.

Ei siis olekaan suuri yllätys, että Lucy saa yhteydenoton omalta Elämältään, joka kokee olevansa varsin onneton. Harmi vain että Lucy ei voi sietää omaa Elämäänsä, varsinkin kun tämä päättää alkaa kertoa Lucysta jonkin totuuden joka kerta kun Lucy sortuu valheeseen. Näin ollen Lucy onkin vähitellen pakotettu kohtaamaan elämässään ne asiat, joita niin kovasti yritti vältellä.

Vaikka Tapaaminen Elämän kanssa saattaa vaikuttaa erikoiselta yliluonnollisten piirteidensä vuoksi, se on itse asiassa kirja siitä, mitä tapahtuu jos antaa periksi. Cecelia Ahern osaa sekoittaa kirjoissaan maagisuutta ja realismia hyvin uskottavasti, eikä kirjoja lukeakseen tarvitse olla fantasiakirjallisuuden vakilukija. Vaikka kirjan juoni eteneekin melko ennalta arvattavasti, oli kirja silti hyvin viihdyttävä ja myös ajatuksia herättävä.

Salla P.