Anneli Aunola ja Kauko Röyhkä: Tappajatohtori

Tappajatohtori

Tappajatohtori on jo kolmas Kauko Röyhkän ja Anneli Aunolan Alisa Aro-dekkari. Olen jotenkin tykästynyt tähän sarjaan, sillä siinä ei ole liiallista väkivaltaa, vaan enemmänkin sellaista ihmismielen sopukoiden penkomista.

Alisa Aro saa siirron Pasilasta Malmin poliisipiiriin ja vaikka aluksi se häntä harmittaa, lopulta se osoittautuu kuitenkin ihan hyväksi jutuksi. Hän saa parikseen Maurin ja pian he saavat selvitettäväkseen tapauksen, jossa vanhainkodeissa sattuu hämäriä kuolemantapauksia. Alisan äitikin on sellaisessa hoitokodissa.

Keskeinen henkilö on Sakarias Selki, jolla on kotona muistisairas vaimo Kaarina. Selki palvoo häntä ja pitää lukkojen takana. Työkseen hän toimii lääkärinä, muun muassa vanhainkodeissa. Selkin elämää valotetaan tarkkaan aina lapsuudesta asti ja hyvin pian lukijalle selviää, mikä hän on miehiään.

Harriet Helminen on Agendan vanhainkodin johtaja, joka uneksii Sakarias Selkistä. Hän on naimisissa, mutta avioliitto on kuihtunut, Harriet ei.
Sylvi Maaranen on myymälävaras. Fiksu, iäkäs nainen, mutta armoton kleptomaani. Sylvi asuu kesät varastamassaan teltassa ja pyrkii sitten syksymmällä jäämään kiinni, niin että pääsee talveksi vankilaan. On myös se aikuinen lapsi, Kai Olavi, joka pahoinpitelee omaa vanhempaansa.

Kaiken kaikkiaan ihan mielenkiintoisia tyyppejä; ainakin se, miten heidät on kuvattu, jokaisen elämä ja sen kokokohdat. Kaikki ovat uskottavia ja jotenkin tuli aina mieleen joku tyyppi, josta oli jo joskus uutisissa kerrottu. Jos ei ihan yksi yhteen, niin kuitenkin niin, että näitä on. Siis vaikka kuinka ajattelisi, että kirja ei ole totta, niin sen aiheet ovat.

Alisa Aro on kolmen lapsen yksinhuoltaja ja huolehdittavaa piisaa. Vanhin tytär on alkanut seurustella ja sekö poliisiäitiä huolestuttaa. Lasten isään ei voi aina luottaa. Alisan edellinen miessuhde oli äärimmäisen vaikea. Lisäksi hänellä oli ollut viritteillä jotain erään poliisitoverinsa kanssa, mutta se hyytyi. Kaikki kortit ovat avoimena.

Miten tulee käymään, se selviää vain lukemalla. Jään taas odottamaan seuraavaa kirjaa, että mikä on sen teema ja mitä Alisa Arolle kuuluu.