Ulla-Maija Sievinen: Tarinoita ulkosaarilta : Ihmisiä ja ilmiöitä Suursaaresta, Lavansaaresta, Seiskarista ja Tytärsaaresta

Olen aina ollut kiinnostunut paikoista, joihin ei niin vaan pääse, ja nyt ovat sitten kyseessä ulkosaaret. Tällainen maakrapu ei ihan äkkiä tule ajatelleeksi, miten siellä kaukana saarilla on ollut elämää ja kuinka siellä on ollut kyliä ja ihmiset ovat siellä eläneet. Nämä saaret ovat Kotkan edustalla, mutta eivät ihan kivenheiton päässä.

Nyt on mielenkiintoinen kirja, joka kertoo neljän saaren vaiheista silloin aikoja sitten, ennen kuin ne oli luovutettava ja ihmiset sieltä joutuivat lähtemään. On upeaa luettavaa se kaikki, miten siellä on eletty ja millaisia elinkeinoja käytetty.

Ulla-Maija Sievinen on haastatellut lukuisia ihmisiä saarten vaiheista jo aiemmin, koska nyt se voisi olla jo vaikeaa. Haastattelut ovat hyvin kuvaavia siitä, miten on ennen eletty. Sitä on melkein kuin itsekin mukana, aikamatkalla menneiden aikojen saarilla, jossa kesäisin turistit viettivät aikaa. Talvella pyydettiin hylkeitä ja miten oli hyljekoiria!

Sitä voisi äkkinäinen ajatella, että kyseessä ovat pienet saaret jossain kaukana, mutta hyvin selviää, että esimerkiksi Suursaaressa on neljä sisäjärveä! Saarissa on useita kyliä ja siellä todella asui paljon ihmisiä.
Nyt surettaa se, että nämä aikoinaan kukoistaneet saaret ovat huonossa kunnossa ja vailla sitä elämää, mikä siellä joskus vallitsi.

Kirjassa on runsas kuvitus, joka tukee hyvin tarinoita ja tekee kirjassa kuvatuista ihmisistä elävämpiä.

Haluatko saada edellisen viikon kirjavinkit suoraan sähköpostiisi joka maanantai? Tilaa uutiskirjeemme tästä ja liity listan 1 302 tilaajan joukkoon! Jos haluat tietoa uusista vinkeistä nopeammin, tilaa Telegram-kanavamme!