A Yi: Täydellinen rikos

Täydellinen rikos

Nuori, juuri lukionsa päättänyt mies houkuttelee koulutoverinsa luokseen, tappaa tämän ilman sen suurempaa motiivia ja lähtee sitten pakomatkalle.

Kirjan nimi johtaa vähän harhaan. Kyse ei ole täydellisen rikoksen suunnittelemisesta; murha tehdään kirjassa nopeasti, eikä se vaikuta erityisen täydelliseltä, ainakaan jos täydellisen rikoksen määritelmään kuuluu se, ettei jää kiinni. Poliisit ovat nopeasti murhaajan jäljillä ja tämä joutuu pakenemaan monen mutkan kautta.

Alkuteoksen nimi Xiàmiàn, wǒ gāi gàn xiē shénme kääntyy suomeksi Google Translaten mukaan ”mitä minun pitäisi tehdä seuraavaksi?”, joka antaa vähän toisenlaisen kuvan – mutta ei kieltämättä kuulosta nimenä ihan yhtä iskevältä.

Iso osa Täydellisen rikoksen viehätysvoimasta perustuu tietysti kiinalaisen yhteiskunnan ja olojen kuvaukseen ja sen eksotiikkaan. Sama tarina Suomeen sijoittuvana olisi luultavasti vain vähän tympeä. Tässäkään päähenkilö ei varsinaisesti ole se tarinan lumovoimainen osa, syrjäytynyt ja välinpitämätön nuori mies on hahmona lähinnä epämiellyttävä.

Täydellinen rikos on osaltaan toki varmasti sosiaalista kommentaaria sekä siitä, mikä ihmisiä tällaiseen välinpitämättömyyteen ajaa että Kiinan yhteiskuntajärjestyksen ongelmia kohtaan.