Alexander McCall Smith: Teetä ja sympatiaa

Mma Ramotswe on botswanalainen nainen, joka on perustanut Naisten Etsivätoimisto 1:n. Hän selvittää erilaisia tapauksia, joihin ihmiset nyt sattuvat tarvitsemaan yksityisetsivää. Tässä sarjan osassa suurimpana mysteerinä on jalkapallojoukkueen omistajan toimeksianto: joukkue on hävinnyt monta peliä ilmeisesti tarkoituksella, mutta ei ole tiedossa, että miksi ja kenen tahdosta.

Mma Ramotswe -sarja luokitellaan usein dekkareiksi, mutta tavallaan ne eivät tunnu kunnolla kuuluvan siihen kategoriaan. Ne poikkeavat tyyliltään aika paljon perinteisistä dekkareista eikä rikosten selvittely ole aina pääosassa. Omasta mielestäni sarja on juuri sopivaa kesälukemista. Kirjoissa on leppoisa meininki ja ne ovat tyyliltään suhteellisen kevyitä.

1. Jos mma Ramotswen edesottamukset on käyty läpi ja kaipaat lisää saman tyyppistä, kokeile Tarquin Hallin kirjoja yksityisetsivä Vish Purista. Uskon, että Hall on Christiensä lukenut, sen verran Puri muistuttaa Poirotia, mutta Intialainen miljöö maustaa tarinat omanlaisikseen. Haluan nostaa nämä molemmat esiin, koska juuri kesällä on mukava lukea tällaisia ”feel good” -kirjoja. Vielä kun joku kirjoittaisi vinkin jostain Hallin kirjasta…

2. Olen samaa mieltä Kristiinan kanssa. Vish Puri on mainio sankari. Kannattaa tutustua.

3. Jos en olisi maahaasteeseen jo Intiaa kuitannut… vaan ehkä Veera tarttuu tilaisuuteen ja nappaa tästä Intian itselleen?

4. Täytyypä taas samantien tarkistaa meidän kirjaston sivuilta löytyykö sieltä Hallin kirjoja.

5. Maahaasteessa tavoitteena on lukea yksi kirja jokaisesta maasta. Kirjan voi laskea maahan kuuluvaksi, jos kirjailija on kyseisestä maasta kotoisin, tai jos kirja sijoittuu selvästi kyseiseen maahan. Tätä teemme Hannun, Kaisan ja Veeran voimin ja vähän yli vuodessa maita on kertynyt jo aika lailla. Tuo ihan uutta eloa kirjastoreissuihinkin, kun voi tehdä uusia maabongauksia.

6. Ahaa – minä osallistuin haasteeseen, johon tarvittiin vain 12 maata ja kirjaa. Eipä olisi varmasti muuten tullut luettua Yasmina Kadarin Kabulin pääskyset ja Anilda Ibrahamin Punainen morsian. Ibraham on eilen alkaneessa kirjailijakokouksessa Lahdessa ja ainakin tämän päivän sanomalehti Karjalaisessa oli hänestä juttu. Olga Tokarczuk oli myös ennestään minulle tuntematon.

7. Globaali maahaaste on vähän isompi haaste, mutta tuottaa kyllä ihan mielenkiintoisia löytöjä. Ja onnistumisen riemua, kun saa yllättäen kuitattua vaikean maan – kuten vaikkapa Ruusuvuoren Tarzanin haudalla kuitattu São Tomé ja Príncipe.

8. Kävin katsomassa listaanne ja sieltähän saakin mukavia vinkkejä sitä kautta. Kiitos vaan.