Sanna Ihatsu, Riitta Lehtonen, Heikki Piha ja muut: Terveisiä sairaalasta : postikortit kertovat pääkaupunkiseudun sairaaloiden historiasta

Terveisiä sairaalasta on kirja, joka kertoo pääkaupunkiseudun sairaaloiden historiasta. Se on teos, jossa on monta kiinnostuksen elementtiä:

• Jos on kiinnostunut historiasta, niin tässä sitä tulee roppakaupalla, kun kerrotaan miten, miksi ja minne mikäkin sairaala on rakennettu ja kenen toimesta. Milloin se on ollut toiminnassa ja kuinka laajennettu, milloin mahdollisesti muuttanut muuten muotoaan tai lopetettu, palanut tai tuhoutunut sodassa.
  • Jos on kiinnostunut ylipäätään sairaaloista. Näin Sote-aikana on ihan erinomaisen mielenkiintoista saada tietää, miten joku sairaala on aloittanut vaikkapa ihan vaan 6-paikkaisena. Pieni on ollut kaunista ja kuinka se siitä on kasvanut. Millaisia uskomuksia ihmisillä oli erilaisista sairauksista. Miten tuberkuloosi jylläsi niin, että sen takia rakennettiin sairaaloita korkeille paikoille isoilla parvekkeilla.
  • Jos on kiinnostunut postikorteista, sillä tämän kirjan loistava kuvitus on postikortteista koottu. Toinen toistaan hienompia kortteja, joita ovat niin potilaat kuin henkilökunta sairaaloista lähetelleet. Korteilla kerrottiin se, mikä nyt tehtäisiin puhelimella viestinä.

“Nielurisat leikattiin eilen ja kaikki meni hyvin. Olin koko eilisen päivän horroksessa. Velliä on pakko syödä, mutta lujille se ottaa… Minulla oli tavallista ilkeämpi juttu, kun piti neuloa pari tikkiä. Tule nyt katsomaan, jos ennätät. Ja tuo yksi kukka, noloa kun olen ainoa, jolla ei ole kukkia.” (Vuodelta 1955.)