Roope Lipasti: Terveisin Robinson Saarinen

Terveisin Robinson Saarinen kertoo Robinsoniksi itsensä nimeävästä pojasta, joka huomaa olevansa ihan yksin koko kaupungissa, seuranaan vain yksi koira. Hän alkaa kirjoittaa kirjeitä, joihin vastaa Joku-niminen tyttö. He tapaavat ja alkavat selvittää, että kuka hoitaa asioita kaupungissa: mikseivät sähköt ole katkenneet, mistä tulee ruokaa kauppoihin ja niin edelleen.

Yksinäisyydestä eri muodoissa on kirjoitettu paljon kirjoja. Ainakaan lasten kirjoissa ei sitä kovin usein ole käsitelty tällä tavalla. Omasta mielestäni se on jotenkin kiehtovaa kuvitella tilannetta, että miltä tuntuisi olla yksin koko maailmassa.

Väljällä tulkinnalla tämä on scifiä, jota ei lapsille yleensä pahemmin kirjoiteta. Tarina herätti paljon kysymyksiä, joista liian moni jäi ilman selkeitä vastauksia. Tai siis kun lastenkirjasta on kyse, voisi määritellä sen jättävän riittävästi tilaa lukijan mielikuvitukselle. Itse kuitenkin olisin halunnut saada selville paremmin joitakin asioita. Toisaalta jatko-osakin voisi olla kiva.