Joe Abercrombie: Ase itse

Logen – arpien peittämä tappokone pohjoisesta. Sand dan Glokta – raajarikoksi pahoinpidelty entinen miekkasankari, josta tuli inkvisiittori. Jezal dan Luthar – hyväosainen ja omahyväinen miespuolinen pissis. Ferro – entinen orjatar etelän pahaa uhkuvasta keisarikunnasta. Bayaz – esiaikojen puolijumalan ensimmäinen opetuslapsi, comebackin tehneenä.

Voiko tämä olla se porukka, joka tulee pelastamaan maailman? Kyllä se taitaa niin olla! Meillä on kuin onkin käsissämme taas uusi, herooinen trilogia nimeltään The First Law!

Ilahduttavaa, että Abercrombie kirjoittaa maailman pelastamisesta mielenkiintoisesti, pienesti, henkilöhahmovetoisesti, hauskasti ja lahjakkaasti. Heroismi on mukavasti vääntynyttä, sankarit surkeita, ja kiusallisinta kaikesta: lukija laitetaan sympatiseeraamaan mitä inhottavimpia hahmoja. Varmastikin, jos pitää George R.R. Martinin Tulen ja jään laulu -valtapelifantsusarjasta, pitää myös tästä. Hahmot ovat kiinnostavia ja erityisesti rosoisia, dialogi nasevaa. Juonessa on loppua kohden väkisin pinnistetyn makua, mutta tyyli pelastaa kokonaisuuden.

Sarjasta on ilmestynyt tähän mennessä suomeksi vain ensimmäinen osa. Jatkot Before They Are Hanged ja The Last Argument of Kings on luettava toistaiseksi englanniksi.