Stewart Lee: The Perfect Fool

Stewart Lee on tavattoman hauska mies, joka on niittänyt mainetta stand up -koomikkona ja osana Lee ja Herring -komediakaksikkoa. Stewart Lee’s Comedy Vehicle -tv-sarjaa suosittelen erityisen lämpimästi. Tältä pohjalta Leen kirjoittamalta romaanilta saattaisi odottaa kovempaakin vitsitykitystä, mutta The Perfect Fool on hyvin hillitysti hauska.

Kirja kertoo sekalaisesta joukosta luusereita. Danny ja Sid ovat rokkareita, jotka valitsivat rahan ja kuuluisuuden sijasta rock-uskottavuuden ja soittavat nyt paikallisessa Dire Straits -coverbändissä. Herra Lewis on menettänyt muistinsa, mutta on aivan varma olleensa astronauttina hakemassa Graalin maljaa avaruudesta. Tracy pakenee lakia ja itsemurha-alttiita rakastajia. Sheriffi Hopkins jahtaa sarjamurhaajaa, on jahdannut jo 15 vuotta. Kirjan nimen täydellinen narri on Bob Nequatewa, vanha hopi-intiaaniklovni.

Lee kietoo kaikki nämä henkilöt yhteen ja kokoaa heidät Arizonaan saman tehtävän perässä. Jahdin kohteena on luonnollisesti Graalin malja. Tärkeää ei kuitenkaan ole se tavoite, vaan itse tehtävä, joka lopulta antaa henkisesti ontolle ihmiselle elämän tarkoituksen – se lienee tämän kirjan perimmäinen sanoma.

The Perfect Fool on yllättävä, viihdyttävä ja hauskakin kirja, jossa on erittäin mielenkiintoinen henkilögalleria. Hieman hapuilevan alun jälkeen Lee pitää tarinat sellaisessa vauhdissa, että lukija jaksaa pysytellä mukana, kunnes hahmot yhdistävä juoni alkaa hahmottua ja imaisee mukaansa. Oivallinen kirja.