Dan Brown: Da Vinci -koodi

Da Vinci -koodia on ylistetty laajalti, eikä suotta. Kirja on hämmentävän kiinnostavaa luettavaa – en ole pitkään aikaan kokenut mitään kirjaa näin mukaansatempaavaksi. Dan Brown hyödyntää perinteisiä aineksia: salaseuroja, vahvaa symboliikkaa, suuria mysteerejä… Vauhdikas toiminta sitoo kaiken nopeasti eteneväksi kokonaisuudeksi, jonka tausta paljastuu pikku hiljaa tarinan edetessä.

Tarinaa sen tarkemmin paljastamatta voinen kuitenkin kertoa, että tarinan ytimessä on eräs esine, jota on jahdattu kautta vuosisatojen: Graalin malja. Jokaisella lienee joku käsitys tästä myyttisestä esineestä, mutta voin vakuuttaa, että kirja onnistuu yllättämään, jos aiheeseen ei ole perehtynyt aikaisemmin.

Tarina vetoaa kaikkiin kryptografiasta ja suuren mittakaavan salaliitoista kiinnostuneisiin. Kirjaa ei millään malttaisi laskea käsistään hetkeksikään, ennen kuin mysteeri on selvinnyt – se on minun mielestäni hyvän kirjan merkki, vaikka Da Vinci -koodilla selkeät heikkoutensa onkin.

1. Da Vinci -koodi on kaikkien aikojen mestarillisin trilleri.Kirja imaisee mukaansa ja se on pakko ahmia kerralla.Hyvän kirjan merkki on se ettei lukemista voi lopettaa.Da Vinci -koodia on myyty 8 vuodessa yli 90 miljoonaa kappaletta,se kertonee jotain kirjan suosiosta.

2. da vinci -koodissa esitetään paljon huuhaatietoa,mutta faktaakin löytyy.da vinci -koodi on viihdyttävää luettavaa (olen lukenut kirjan kaksi kertaa) eikä siihen kyllästy.en ymmärrä katolisen kirkon pillastumista kirjan väitteistä.kyseessähän on fiktiivinen romaani,jonka tarkoitus on viihdyttää lukijoita.kyllähän se viihdyttää,minua ainakin.aion lukea da vincin vielä kolmennenkin kerran… by the way brownin uusin romaani the lost symbol (kadonnut symboli) on täyttä shaibea.iso pettymys.en suosittele…

3. Kirja on ehdottomasti parempi kuin elokuva. Yleensäkin näin on, hyvin harvoin toisinpäin.