Alain T. Puyssegur: The Witcher : Kuvitettu opas Andrzej Sapkowskin Noiturin maailmaan

The Witcher : Kuvitettu opas Andrzej Sapkowskin Noiturin maailmaan

Witcher-kirjoista, -peleistä ja viimeisimpänä tv-sarjasta on kasvanut todellinen ilmiö. Andrzej Sapkowskin luomassa maailmassa liikkuu vaikka minkälaista sukankuluttajaa, hirviötä ja muita olentoja, joten on vain sopivaa, että vihdoin on julkaistu aihetta valaiseva tietokirja.

Alain T. Puysségur aloittaa lyhyellä tiivistyksellä Witcherin maailman historiasta, ja sen jälkeen jatketaan valtioiden välisiin suhteisiin. Tämä osio on pienoinen pettymys, sillä valtioita esittelevät tekstit ovat kovin lyhyitä. En tiedä onko tämä vain oma ongelmani, mutta minulla on ollut aina hieman vaikeuksia erottaa Witcher-maailman eri valtioita toisistaan. Kaedwen, Temeria ja kumppanit ovat vain nimiä kartalla ilman, että useimmista niistä muistaisi mitään sen kummempia yksityiskohtia, ja eikä tämä kirja erityisemmin muuta tätä asianlaitaa. Tämä olisi ollut hyvä mahdollisuus syventää maiden eroavaisuuksia ja historiaa, mutta harmillisesti kirjassa ei ole hirveästi sellaista tietoa, mitä ei olisi mainittu jo kirjoissa.

Kirjan seuraava osio esittelee Witcher-maailman keskeiset henkilöt, tosin tietysti vain kirjoissa esiintyvät. Itse lähdin nimittäin ensimmäisenä etsimään kirjasta Vernon Rochea, ennen kuin harmikseni tajusin, että mieshän tietysti esiintyy vain peleissä. Kirjan viimeinen osio puolestaan on omistettu erilaisille hirviöille ja olioille.

Teoksen suurimpia vahvuuksia on sen ulkonäkö. Näinkin kauniin kirjan seilailu on jo itsessään ilo. Upeasti taitettua kirjaa on ollut kuvittamassa Johann Bodin, Alexia F. Cadou ja Émile Denis, ja pääsääntöisesti he ovat selviytyneet urakasta kunnialla. Oikeastaan vain Nilfgaardin keisari Emhyr var Emreisin keikarimainen tulkinta ei oikein vakuuttanut.

The Witcher: kuvitettu opas on kaiken kaikkiaan ihan mukava lisä Witcher-fanien hyllyyn, vaikka sisällöltään kirja ei olekaan erityisen kunnianhimoinen. Perusasiat maailmasta tulevat siis kirjasta hyvin esille, mutta mitään oikesti syvällistä sukellusta Witcher-loreen ei tämän kirjan puitteissa tehdä.

Esimerkkiaukeama kirjasta