Julia Cameron: Tie luovuuteen

Julia Cameron on yhdysvaltalainen elokuvaohjaaja, kirjailija ja luovuuskouluttaja. Tie luovuuteen sisältää viikko viikolta etenevän ohjelman, joka avaa ihmisen luovuutta.

En yleensä erikoisesti välitä elämäntaito-oppaista, ja Cameronkin on jossain määrin turhan amerikkalainen (“noudata ohjeitani, niin saat paljon rahaa”). Tie luovuuteen on kuitenkin lukemisen väärti, siksi innostava se on. Erityisesti kirjoittajille teos sisältää paljon.

Cameronilla on kaksi käytännön ohjetta, jotka käyvät läpi koko kirjan. Ne ovat aamusivut ja taiteilijatreffit.

Aamusivut tarkoittaa sitä, että joka aamu pitäisi kirjoittaa kolme sivua käsin mitä tahansa tekstiä. Siis sitä soopaa, mikä pyörii mielessä. Kirjoittaminen putsaa sen hälyn ja ahdistuksen, mikä ajatuksissa on aina etualalla, ja antaa tilaa muille ajatuksille.

Taiteilijatreffit taas tarkoittaa sitä, että järjestää aikaa (tunti viikossa) sisäiselle taiteilijalleen, lähtee siis yksinään johonkin. Nimi on hassu, mutta tottahan on, että ihmisen on hyvä olla välillä yksin ja rauhoittua.

Paljon muutakin kirjassa on. Paras anti mielestäni on kuitenkin se, että Cameron rohkaisee laittamaan asioitaan tärkeysjärjestykseen, miettimään mikä minulle oikeasti on tärkeää. Jos se on vaikka huilunsoitto, niin sitten pitää soittaa huilua. Sille, mitä haluaa tehdä, löytyy aina aikaa.