Lasse Honkanen: Tilaisuus tekee murhaajan

Tilaisuus tekee murhaajan

Tamperelainen Lasse Honkanen on tehnyt aiemmin pari lastenkirjaa ja tekee nyt avauksen dekkarien puolelle. Minut tämä Tilaisuus tekee murhaajan -teos nappasi lukijakseen sijoittamalla tapahtumat Tampereelle Vapriikin museokeskukseen, Honkasen entiselle työpaikalle.

Vapriikkiin on järjestetty suurenmoinen viikinkinäyttely. Komean näyttelyn on rahoittanut teollisuusneuvos Voitto Vatjalainen, joka valitettavasti löytyy näyttelyn avajaisten jälkeen museosta hengettömänä. Kuka halusi saada Vatjalaisen pois päiviltä ja miten se avajaishulinassa onnistui?

Kirjan pääosassa on Arttu Lampare, jonka Vatjalainen palkkasi kirjoittamaan muistelmiaan. Lampareella on taustaa rikosjuttujen selvittämisestä (jos joskus näet Lamparetta, kysypä miten se Kuusisaaren juttu oikein ratkesi), joten hän päätyy tahtomattaankin tutkailemaan juttua, vaikka ei poliisi olekaan. Onneksi poliisissa on ystävällinen etsivä Hiirelä, joka osaa arvostaa Lampareen selvitystyötä.

Oikein kelpo dekkari tämä on. Honkanen kuvaa tapahtumapaikkoja yksityiskohtaisesti ja Tampereen kesän tunnelma välittyy vahvasti. Lampare on mainio päähenkilö, juonikuviot on punottu sujuvasti, mukana on sopivasti huumoria, romantiikkaa ja vaarallisia tilanteita. Verenvuodatus on maltillista, eli vahvasti leppoisan dekkarin puolelle kallistuu.

Suosittelen siis luettavaksi, mutta suosituksissani on kyllä Tampere-lisää jonkin verran; ilman tätä kotiseutukytköstä Tilaisuus tekee murhaajan olisi kyllä jäänyt tyystin lukematta, niin suurta mielenkiintoa uusia kotimaisia dekkareita kohtaan minulla ei muuten ole. Jos siis haluat nojatuolimatkailla Tampereen maisemissa, Honkanen tarjoaa pätevän turistikierroksen.