Erika Kallasmaa ja Laura Ruohonen: Tippukivitapaus

Tippukivitapaus

Tätä on odotettu jo pitkään: Allakka pullakasta ja Yökyöpeleistä tuttu tekijäkaksikko Laura Ruohonen ja Erika Kallasmaa ovat viimein iskeneet ilmoille kevään hauskimman runokirjan. Tippukivitapaus vie samaan vinksahtaneeseen satumaailmaan kuin edeltäjänsäkin.

Seija Soija lähtee matkalle tukaaniystävänsä kanssa. Ja monenkirjavaa väkeä he reissullaan tapaavatkin. On tapansa parantava Haaparannan Tapani, on Piikkiössä piknikkiä pitäviä pilkkijöitä, on heikkoon hammashygieniaan sortuva kameleontti, on talvisen luolan kalpeat luikut ja ties ketä! Laura Ruohonen on keksinyt sen seitsemää sorttia kummajaisia ja ölliäisiä, joista riimitellä. Hän ei kaihda hieman pelottavia tai ällöttäviäkään aiheita. Mutta kaikkihan me tiedämme, että sopivasti annosteltu kakkahuumori puree kirjan kohderyhmään kuin Häijyn Hurtan Haukku-viisu.

Laura Ruohosen runot pääsevät parhaiten oikeuksiinsa yhdessä ääneen lukien. Ruohonen kokeilee kielen ja ilmaisun rajoja kekseliäästi ja monipuolisesti vetäen lukijaltakin kielen pahemman kerran solmuun. Aikuinen lukija nauttii runoista yhtä paljon kuin pieni kuuntelija.

Kuvittaja Erika Kallasmaa onnistuu yhtä upeasti kuin Ruohonen. Värikkäät kuvat ovat tulvillaan yksityiskohtia. Pirteän humoristinen tyyli ei jätä kylmäksi. Monet kirjan hahmoista ovat tuttuja jo parivaljakon aiemmista teoksista. Nyt uudessa ympäristössä ne ovat ainakin yhtä kotonaan.

Uskallan jo nyt parin lukukerran jälkeen povata, että Tippukivitapaus säilyy meidän perheemme keskeisessä lukemistossa vielä pitkään. Tämä on vuoden paras lastenkirja.