P. D. James: Todistajan kuolema

Itä-Englannin suoseudulla löydetään murhattu nuori nainen. Tutkinta alkaa ja paikalle muun joukon mukana tulee myös rikostutkimuslaboratorion osastopäällikkö, tohtori Lorrimer — mies, jonka useimmat toivoisivat olevan murhatun tilalla. Eikä menekään pitkään, kun hänet löydetään murhattuna, omalta työpaikaltaan.

Asiaa selvittämään kutsutaan Scotland Yardista komentaja Dalgliesh. Ankarana esimiehenä tunnettu Lorrimer ei elinaikanaan kerännyt ystäviä, ja lähes kaikilla hänen työtovereillaan ja läheisillään oli syytä vihata häntä. Dalglieshilla riittää mahdollisia murhamotiiveja ja epäilyksenalaisia. Lisäksi tuntuu, että he kaikki ovat edellä häntä tutkinnassa, ovathan he murhan ammattilaisia — kukin omalla tavallaan.

Tarkastelun alle joutuu myös Lorrimerin serkku Angela, joka elää ystävättärensä kanssa yhdessä, hieman paheksuttavassa suhteessa, viehättävässä talossa, joka on vaarassa joutua myydyksi ja pariskunnan varojen ulottumattomiin. Testamentti on nimittäin yllätys heille, kuten myös Lorrimerin aikomus avioitua.

Kirjoittajan varhaisemmissa dekkareissa on jo hyvin harkittu, niukka ja tiukka, tyylikäs, mutta kimurantti vaikutelma eikä Dalglieshkaan ole juuri niistä ajoista muuttunut. Tutkinta etenee ja eteen tulee yllätyksiä sekä omalaatuisia yhteensattumia enemmänkin. Syyllinen on kuitenkin löydettävä eikä Dalgliesh todellakaan tuhlaa tähän aikaa. Hellittämättä haastatellen, löytäen perinteisesti tietoja ja etsien motiiveja, hän nappaa lopulta kummankin murhan tekijät. Tekijät itse asiassa tunnustavat tekonsa lopulta melko mielellään!

90 vuotta täyttävä paronitar P. D. James sai tänä vuonna Suomen dekkariseuran kunniakirjan elämäntyöstään alan uranuurtajana. Todistajan kuolema on varhainen Dalgliesh-dekkari, joka täydentää hänen suomennettujen teostensa sarjaa. Tämä kirja oli kuudes, toivottavasti vielä saamme suomennettuna ensimmäisen ja toisen osan Dalglieshin tutkimuksista — nämä varhaiset kirjailijan teokset ovat otos mittavasta urasta ja jo siksikin ne olisi myös syytä saada käännettyä. Arvostan leidin kirjailijauraa, jonka hän aloitti vasta 40-vuotiaana.

Suosittelen perinteisen englantilaisen dekkarin ystäville, Jamesin kirjat ovat aina olleet yhtä mielenkiintoisia ja yllättäviäkin lopullisine ratkaisuineen. Erinomaiset luonto- ja ihmiskuvaukset ovat herkullisia ja niin peri-englantilaisia tyypittelyineen.