Johan Stenebo: Totuus Ikeasta

Mikä on totuus 150 000 työntekijän, tuhansien tavarantoimittajien ja miljoonien asiakkaiden tavaratalojätistä ja pohjoismaisesta menestystarinasta? Siihen pyrkii kirjoittaja vastaamaan, välillä ärhäkästikin ja esittäen vilpittömän oloisia kysymyksiä sekä vastauksia.

Medialle ja suurelle yleisölle on kerrottu IKEAsta hyvin suunniteltuja tarinoita, joissa Ingvar Kamprad itse on suuryrityksen vaatimattomasti elelevä omistaja, mukava kaveri, IKEAn tuotanto ja toimintatavat ovat maanläheisiä ja omintakeisia, yrityksen sosiaalinen sekä ekologinen omatunto pidetään kunnossa. Näin siis ainakin ulkopuolelta katsoen.

Kuva IKEAn perustajasta on aivan toinen kirjoittajan mielestä. Johan Stenebo kuului 20 vuotta IKEAn johtajistoon, kunnes itse erosi tehtävästään. Kamprad valitsi hänet avustajakseen, minkä ansiosta hän pääsi yrityksen ytimeen. Kirjan mukaan tämä on pikemminkin ahdasmielinen ja kovaotteinen johtaja, joka on huolellisesti rakentanut julkisen kansanmiehen imagonsa.

Kirjassa myös kerrotaan melkoisen perusteellisesti, miten IKEA toimii näennäisen ekologisesti pitäytyen pieniin asioihin, joista sitten uutisoidaan räväkämmin. Samoin IKEA on kirjoittajan mukaan lähes ostanut WWF:n ja Greenpeacen, koska tukee näitä huomattavilla rahallisilla summilla. Omintakeisuudestakin ollaan montaa mieltä; kun kuuluisan suunnittelijan tuolista tehty IKEA-versio on lähes samanlainen kuin alkuperäinen, voidaan aina viitata ideoiden rajallisuuteen tai samanaikaisuuteen sekä trendien yhdenmukaistumiseen nykymaailmassa.

Kirjoittajan mukaan Kamprad on onnistunut rakentamaan vahvan kuvan, joka estää IKEAn todellisten käytäntöjen tutkimisen. Kirja näyttää IKEAn yrityskulttuurin ja toimintatavat uudessa valossa. Tähän mennessä julkaistut kirjat IKEAsta ja Kampradin elämäkerta ovat hänen mukaansa tilaustöitä, joilla pyritään vain antamaan IKEAsta ja sen johtajasta mahdollisimman myönteinen ja kansanläheinen kuva. Tekijä mainitsee, että hänen laskelmiensa mukaan Kamprad olisi jopa maailman neljänneksi rikkain henkilö. Tosin varat on viisaasti säätiöity ja levitettykin ympäri maailmaa, joten niitä lienee vaikea jäljittää. Myös IKEAn tulevaisuudesta esitetään ennusteita; kun kolme poikaa tulevaisuudessa jatkavat yritystä, mitä mahtaakaan tapahtua? Imperiumin tuhoko?

Pidin kirjan esittämistä kysymyksistä ja väitteetkin olivat hyvin perusteltuja ja vaikuttavat todenmukaiselta — toki kaikkea ei itse pääse tutkimaan. Hyvä, että joku asettaa tämänkin miljonäärin toimet tarkasteltavaksi, koska kaikki ei ehkä todellakaan ole sitä, miltä ensivaikutelma näyttäisi. Siitä huolimatta IKEAlla riittää asiakkaita, varmasti. Kritiikki ei ole liian kovaa, pikemminkin se saa miettimään sitä, miten huolellisesti julkisuuskuvaa voidaan luoda ja asiakkaat sekä suuri yleisö uskomaan tiettyjä hyvin uutisoituja asioita. Hyvin kirjoitettua ja perusteltua tekstiä, ei kuitenkaan liian murskaavaa ja parannusehdotuksiakin tuodaan esille. Ajattelemisen aihetta kaikille yrityksen asiakkaille, työntekijöille tai muuten kiinnostuneille!