Juhani Aho: Tulivuori sammuessaan ja muita lastuja

Vuonna 2011 on kulunut 150 vuotta kirjailija Juhani Ahon syntymästä, joten hänen tuotantoaan on näkynyt uusina painoksina eri kustantajien valikoimissa. Kokoelmaan Tulivuori sammuessaan ja muita lastuja on koottu 30 Ahon kirjoittamaa novellia.

Valikoima on monipuolinen: mukana on erilaisia kuvauksia ja kertomuksia, ihmisistä ja erilaisista ympäristöistä. Suurin osa kirjassa mukana olevista lastuista on peräisin Ahon aikaisemmista lastukokoelmista, loput taas on julkaistu erilaisissa lehdissä.

Joissakin saman aikakauden kirjoissa huomaa enemmän ajan kulumisen merkkejä. Suurimmassa osassa lastuista ajan kulumista ei oikeastaan huomaa, nämä eivät siis ole vanhanaikaisia tai menneisyyteen jämähtäneitä. Ahon teksteissä ei myöskään ole vanhanaikaista kieltä, jota jotkut tuntuvat pelkäävän.

Siitä ei pääse mihinkään, että Aho on hyvä ja taitava kirjailija, joka kirjoittaa sujuvaa tekstiä. Lastut ovat hänen tuotantonsa paras osa. Suomalaisista klassikoista nimeänkin usein suosikikseni juuri Juhani Ahon ja hän tosiaan ansaitsee paikkansa klassikoiden joukossa.

Veera