Patrik Borg: Tunne nälkä! : Syö intuitiivisesti. Saavuta tuloksia.

Kun mies on ollut UKK-instituutin tutkija ja tituleeraa itseään nykyään ravitsemusasiantuntijaksi, tulee heti mieleen joukko ahdistavia vaatimuksia ja rivi viime vuosien laihdutustrendejä. Puoli kiloa kasviksia, liikuntapiirakkaa, karppausta, paleota ja mitä niitä nyt onkaan. Mutta tämä kirja on erilainen.

Tunne nälkä! -kirja on napakka opas johonkin minulle ja luultavasti monelle muullekin kohtalaisen uuteen asiaan, intuitiiviseen syömiseen. Borg selittää, että laihdutustapojen ja erilaisten dieettien pyörteissä etenkin laihduttajat ovat kadottaneet kehonsa oman kyvyn säännellä syömistä. Hän kirjoittaa:

”Suomalaisen tutkimuksen perusteella ne, jotka yrittävät laihtua, lihovat enemmän kuin ne, jotka eivät yritä. Liian tiukka syömisen hallinta horjuttaa kehon kykyä säädellä syömistä. Kun päätämme tietoisesti, kuinka paljon syömme, kumoamme syömisen intuitiivisuuden.”

Onhan tämä monessa mielessä vallankumouksellista tekstiä, kun laihduttajille on vuosi vuodelta esitetty juuri syömisen määrän tietoista hallintaa ja kiellettyjen ruokien, erityisesti sokerin, joissain tapauksessa myös perunoiden ja viljojen, välttämistä. Borgin mukaan ongelmat kuitenkin väistyvät, kun syödään tarpeeksi paljon ja tarpeeksi säännöllisesti. ”Keino rauhoittaa mielitekoja ei ole makeisten vältteleminen vaan salliva suhtautuminen makeaan”, hän kirjoittaa. Hän ei myöskään pelottele lukijoitaan ruotsinlaivojen notkuvilla buffetpöydillä, sillä yhden kerran runsas syöminen vain vähentää syömistä jonain toisena kertana, kunhan vain pystyy kuuntelemaan vaistojaan ja tuntemaan sen, mitä todella haluaa. On tietenkin muistettava, että parhaassakin elintapojen muutoksessa tulee heikkoja hetkiä eikä vain hetkiä, vaan päiviä ja viikkojakin. Silloin saattavat ulkopuolisen neuvot ja tuki olla tarpeen.

Borgin kirja on melko nopeaa luettavaa, mutta se jättää lukijalleen paljon ajateltavaa. Ovathan syöminen ja painonhallinta monelle todellisia ongelma-alueita. Uskoisin, että vaikka tässä saattaa olla vain yksi ravitsemuskirja muiden joukossa, on siinä hyvin monelle hyödyllistä tietoa.