Jussi Moila: Tuntematon

Tuntematon

En tiedä, miksi tartuin tähän kirjaan, mikä oli se juttu, mutta ehkä se ihmismieli ja kuinka se kokee kaiken, kuten tässä avioliiton ongelmat ja työssä Tuntematon sotilas. Aika iso paketti.

Minäkertoja on kolmekymppinen mies, joka on saanut jaossa osakseen sellaiset kortit, että saa dramatisoida kuunnelmaksi Väinö Linnan Tuntemattoman sotilaan. Ei ihan pala kakkua, vaikka voisi luulla, että olisi haastava ja mielenkiintoinen aihe. Sitten kun alkaa miettiä kaikkea sitä, millaista kritiikkiä kaikki edelliset dramatisoinnit ovat saaneet, niin se jo riittää sekoittamaan pakkaa.

Ilmari on muuttanut perheensä kanssa pienemmälle paikkakunnalle, koska vaimo Camilla sai kapellimestarin pestin. Samalla hän sai omansa. Parisuhde ei kummiskaan kuki ihan täydellä terällä ja pian ilmenee, että Camilla on tapaillut toista miestä. Miksi, niin siksi, ettei Ilmari ole huomannut häntä enää aikoihin. Heillä alkaa oikea parisuhdedraama, sillä Ilmari ei halua menettää Camillaa. Edessä voisi olla uusi tuntematon…

Kun Ilmari yrittää dramatisoida uutta Tuntematon sotilasta, se menee niin häneen, että hän alkaa käyttäytyä melkein kuin Kariluoto. Ilmari alkaa miettiä ja upota siihen, millaiset kritiikit hän voi saada, kun on mennyt koskemaan Väinö Linnan tekstiin. Hän muistelee, miten otettiin vastaan ne elokuvat ja kuinka murskaavaa se oli. Millaista kritiikkiä hän saisi ja kestäisikö sen.

Ilmarin mieli alkaa olla aika lailla pois tolaltaan. Camilla vie hänet hoitoon. Hoidosta pääsee lomille ja silloin Ilmari hoksii, että kun juo, niin olo helpottuu, eikä ole niin ahdistavaa. Juomisen hän yrittää piillottaa. Kunnes hakee lastaan, Liljaa päiväkodista ja sitä ei anneta hänelle.

Tilanne vaan jotenkin aktivoituu, kun Ilmari miettii veljeään ja omaa isäänsä. Millaista se heidän elämänsä oli. Miten se on vaikuttanut hänen omaan elämäänsä, missä hän tarpoo edelleen kohti tuntematonta.

Jussi Moila on kirjoittanut kirjan, joka herättää ajatuksia ja sitä, miten paljon ihmisen mieli kestää ja kun ei kestä, niin mitä sitten tehdään. Teksti on sujuvaa ja dialogista, antaa paljon ja nostaa esiin tuntemattomia!