Helena Sinervo: Tykistönkadun päiväperho

Tykistönkadun päiväperho

Keski-ikäinen nainen, älykkö, tutkija ja perheenäiti, on pohtinut miten maailmassa voi elää tekemättä itsemurhaa. Työ, avioliitto, perhe – varsinainen Bermudan kolmio! Ainoa älykäs keino on sanoutua irti töistä. Mette päättää aloittaa Ikuisuusprojektin, käyttää omaa seksuaalisuuttaan ja ulkonäköään sekä tyydyttää halunsa juuri siten kuin on tarpeen ja hän itse haluaa. Eli käyttäen miehiä – aivan kuten miehet ovat kautta aikojen käyttäneet naisia! Mette etsii seuraa muun muassa netistä, erilaisia miehiä, mikä tahansa käy, kunhan varusteet ovat kohdallansa. Paikallakaan ei ole väliä, vain oma tyydytys ja himo on tärkeää.

Kaikki myös kuvaillaan suht tarkasti. Erotiikkaa ja seksiä, hyvinkin paljaalla ja raadollisella eli ihmiselle luontaisella tavalla. Rinnalla kulkee älykkö-Mette, joka tarkastelee asiaa toisissa puitteissa, pyrkii luomaan elämästään himon ja inhon taidetta seuraten idoliaan, Liliane Schubaldia. Lisäksi on perhe-Mette, joka puolestaan seurustelee tyttärensä ja vätysmiehensä, anteeksi, kyllästyttävän kiltin ja Metten projektia rahoittavan aviopuolisonsa kanssa melko normaalisti.

Sivujuonteina teoksessa kulkevat muun muassa vanhustenhoito ja erilaiset terapiamuodot, masennuskin. Lisäksi joku toinen saa selville Metten suhteet ja erilaisia outoja tapahtumia seuraa. Äiti-tytärsuhdekin tuntuu muuttavan muotoaan…

Jos tämä olisi miehen kirjoittama kirja naisista, kukaan tuskin puuttuisi kirjan välittämiin sanomiin ja mielikuviin millään tavalla. Ehkä sitten se, että jo vakiintunut, keski-ikäinen nainen etsii seksiä ja tyydytystä ja nauttii siitä, on jollain tavoin erilaista – en kyllä ymmärrä miksi. Minusta kirja oli hihityttävän hauska välillä, toisaalta jopa traaginen, erittäin älykäs ja hyvin kirjoitettu sekä koostettu! Ei voi välttää ajatusta ainakin lievää vakavammasta ironiastakaan… Mielelläni olisin lukenut lisää, itse nimittäin pidin kirjasta ja sen monimuotoisuudesta. Suosittelen kaikille, älkää tuomitko tutustumatta koko tekstiin. Lukekaa siis ja muodostakaa oma käsityksenne, älkää sulkeko kansia ensimmäisten sivujen jälkeen!