Tuija Lehtinen: Tyttö elää kesäänsä

Tyttö elää kesäänsä

Julia on 17-vuotias, eikä jaksa olla enää perhekodissa. Koska oma perhe on mitä on, omaan kotiinkaan ei voi mennä ja niin Julia lähtee karkuteille kiertämään Suomea liftaamalla. Matkan aikana hän viettää aikaa erilaisissa porukoissa: mummon vahtina, kommuunissa ja roolipelejä harrastavassa nuorisoporukassa.

Tykkäsin kirjasta, tämä oli sitä tavallista Tuija Lehtisen laatua. Sivuhahmoja oli mukana enemmän kuin tavallisesti ja hahmogalleria olikin todella monipuolinen. Vaihtelun vuoksi oli kiva lukea muusta kuin tasaisesta arjesta kotona ja hetkittäin olisi tehnyt mieli päästä oikeasti matkaan mukaan.

Kirjan nimi tuntui omasta mielestäni vähän oudolta. Se ei kuulosta 2010-luvun nuortenkirjalta, vaan enemmänkin siitä tulee mieleen 1950-luvun aikuisten viihderomaani.

Jos kaipaa rentoa kesäkirjaa luettavaksi, tässä on siihen tarkoitukseen juuri sopiva kirja.

Veera