Philip Pullman: Universumien tomu

Philip Pullmanin Universumien tomu -trilogia (Kultainen kompassi, Salaperäinen veitsi ja Maaginen kaukoputki) on fantasiakirjallisuuden huippua. Vaikka kirjat ovatkin nuortenkirjallisuutta ja löytyvät monessa kirjastossa lastenhyllystä, ne houkuttelevat kiehtovaan maailmaansa myös aikuisia. Kasvukertomukset vaatimattomasta alusta maailman pelastajiksi ovat fantasiakirjallisuuden peruskauraa, mutta Lyra-tytön tarina erottuu joukosta positiivisesti.

Kirjan maailma on omaperäinen ja viehättävä. Pullman ei selittele asioita liikaa, vaan antaa ihmeen tunnun tehdä tehtävänsä. Tarina etenee nopeasti käänteestä toiseen ja pakottaa lukijan lukemaan vielä vähän eteenpäin. Tyhjäkäyntiä ei ole, eikä turhaa venytystä. Kirjat muodostavat hyvin yhtenäisen kokonaisuuden: kannattaa varmistaa, että koko trilogia on käden ulottuvilla, kun ensimmäisen osan aloittaa.

Erittäin hyvää nuortenkirjallisuutta Universumien tomusta tekee sen filosofinen perusluonne. Kirjalla on kaiken fantasiaseikkailun alla vahva sanoma, joka toivon mukaan tekee vaikutuksen sopivassa iässä olevaan nuoreen. Ajatus, jota kirja teroittaa lukijansa mieleen moneen kertaan ja aikuisesta näkökulmasta paikoin kenties turhankin alleviivaavasti, on erittäin tärkeä; se on ehdottomasti yksi tärkeimpiä asioita, mitä elämässä on opittavana. Siksi suosittelenkin Universumien tomua elämän tarkoitusta ja muuta syvällistä ja tärkeää miettiville nuorille: vauhdikkaan seikkailun takana on hyviä ajatuksia.

Lauran kirjavinkki Kultaisesta kompassista.

1. Kirjailija osaa kyllä hommansa, mutta minulla alkoi ärsyttämään hänen piilosanomansa (jos vähän miettii niin huomaa). Myös päähenkilö on hirvittävä. Muuten kohtuu kirja mutta en pidä sitä niin hyvänä että jaksaisin lukea vielä viimeisenkin osan.

2. Pakko lukea, kun olen sarjna aloittanut. Huomasi kyllä kuinka asiat olivat unohtuneet, kun lähes puolen vuotta väliä ensimmäisestä osasta oli. Ärsyynnyin, kun uskonto nousi niin vahvana esiin. Lukisin Raamattua, jos kiinnostaisi.

3. Näköjään muitakin Pyryjä käy näillä sivuilla. Ite luin kaverin suosituksesta ekan osan viime syksynä. Ei innostanut eli kiitti mulle riitti.