Joni Piirainen: Urheilun selviytyjät : tositarinoita tulosten takaa

– Sekö taas Hjallis mukana: ei paikkaa missä ei Harkimoon törmäisi!

Ensireaktio kirjasta siinä. Epäily jatkuu: ihan kovia urheiluhuippuja kansissa muuten, mutta mitä Hjallis urheilijoiden joukossa tekee. Nikottelu kuitenkin loppuu, kun yksinkilpapurjehdustarina maapallon ympäri on kerrottu ja luettu. Eipä rankempaa voisi olla!

Ei ihme jos Harkimo huokaa myrskyt ja mylvinnät, unettomat viikot, hengenvaarat koettuaan epäilijöille, jotka pohdiskelevat, onko purjehdus urheilua vai ei:

“Ei saatana.”

Kovia kokee myös Veikka Gustafsson Mount Everestillä: näkee monta kuolemaa. No, extremikot erikseen, mutta eivät helpolla pääse niin sanotut tavallisetkaan urheilijat, arkiselviytymisessä jo omat haasteensa:

• Marco Björsiä kiusattiin armottomasti koulussa ulkonäöstä ja hevosista.
  • Ville Lång tuli peliriippuvaiseksi pokerista enemmän kuin sulkapallosta.
  • Juha Mieto selvisi sadasosastaan, siitä kuuden sentin tappiosta.
  • Ari-Pekka Liukkonen vapautui homouden piilottelusta TV:ssä ja uinti alkoi kulkea.
  • Jussi Koivula nyrkkeili pinnalle alkoholistikodista.
  • Noora Toivo palasi juoksukentille burn outin jälkeen.
  • Noora Räty, jota eivät barbit kiinnostaneet, näytti maalivahtina jätkille ja epäilijöille ‘närhenmunat’.

Ja kun vielä joukkoon lisätään paraurheilijoista jalka-amputoidut triathlonisti Liisa Lilja sekä crossari-lautailija Matti Suur-Hamari, on Urheilun selviytyjät -kirjan sankarit kaikki esitelty ja heihin ihastuttu, vaikka joidenkin leuhkuutta vähän kummasteltu. Vaikka onko tuo nyt leuhkuutta – eikös se ole itsevarmuutta, tervettä itsetuntoa, välttämätöntä, mikäli huipulle pyrkiä ja siellä pysyä – kun räväkkä Räty tykittelee:

“Olin maailman paras maalivahti ja pyrkinyt aina vain voittamaan ja menestymään.”

“Koska olin hyvä, olin muille yhtä kuin kusipää!”

Jokaisen tarina on kannustavaa ja mieltä hoputtavaa luettavaa lötkyilevälle lukijalle ja kelle tahansa: ulos ja hommiin! Koska mekin vaivoinemme, vammoinemme – niin mikset sinäkin yllä ihmeisiin, tai ainakin pitkälle! Kyllä se kaikesta huolimatta kannattaa ja palkitsee.

hikkaj