Lauri Jalkanen: Utin murha 1914

Nyt on käsissä jännä kirja, sillä siinä on taustalla tositapahtuma, mutta loput aika lailla kuviteltua tarinaa.

Kirjan koko alkupuoli on mielenkiintoista historiakuvausta vuodesta 1914 ja erityisesti siitä, mitä se on ollut Kouvolassa. Millaista on ollut kaupungin elämä, kun siellä on asunut paljon venäläläisiä, miten heihin on suhtauduttu ja mitä se on antanut kaupungin asukkaille.

Hyvin pitkälti kirja kertoo Boris Petrovin, venäläisen upseerin, joka palveli Utin varuskunnassa tarinaa. Hän rakastui nuoreen neitoon, Anna Holmiin, joka oli Karhulankylästä. Sitä ei katsottu suopein silmin, etenkään mies, joka oli itsekin rakastunut Anna Holmiin. Hän keräsi joukon, joiden tarkoitus oli vähän opettaa Boris Petrovia, mutta toisin kävi. Opetus meni niin pitkälle, että Boris Petrov kuoli.

Kirja on kirjoitettu lähinnä siksi, että aikoinaan oli kerrottu, kuinka Boris Petrov olisi karannut Anna Holmin kanssa. Nyt onkin sitten niin, että hänen hautansa olisi löydetty kesämökkitontilta Utista. Sen jälkeen alkaakin tarina, joka on hyvin keksitty.

Lauri Jalkanen on intohimoisesti tutustunut aiheeseen ja kirjoittanut siitä kirjan, joka voisi olla totta, mutta ei sitten kuitenkaan. Kirja on fiktiivinen ja tarinana hieno ja lukijansa mukaan ottava. Olisi mukava uskoa, että se, mitä kerrotaan, voisi olla totta.

Tässä kirjassa fakta ja fiktio kättelevät toisiaan hyvillä mielin. Se on tarina, joka jää mieleen.