Johanna Tuomola: Valheiden vangit

Valheiden vangit

Julia Takalo on entinen poliisi ja nykyinen yksityisetsivä. Mielenkiintoinen reipas nuori nainen, jolla tuntuu olevan kova kunto. Lisäksi on isoäiti Anniina hoitamassa toimistoa!

Julia tapaa hississä naisen, Susannan, josta tulee hänen asiakkaansa. Susannan mies on murhattu ja häntä epäillään murhaajaksi. Jää Julian tehtäväksi ottaa selvää, mitä oikein on tapahtunut.

Ilmenee, että Julialla on edelleen suhteita poliiseihin, entisiin työkavereihin, huonoja ja hyviä. Määrätietoisesti Julia hyödyntää niitä, ihan kaikin mahdollisin tavoin. Ei ole ihan puhtaita jauhoja pussissa poliisillakaan.

Julia käy ravintolassa, jossa tutustuu Olgaan ja Tuttaan, jotka ovat siellä töissä. Heidän pomonsa on Leevi, joka hyvinkin pian paljastuu huumeiden välittäjäksi. Portaikossa on muitakin, suurempia ja julmempia rikollisia. Leevi on kuitenkin se, joka onnistuu yllättämään.

Aluksi voi vaan ihmetellä Julian ylitarmokasta käytöstä, mutta kun selviää, että hänellä on kaksisuuntainen mielialahäiriö, niin se tuo uutta jännitettä elämään. Onko kaikki tutkimushavainto vain Julian maniaa, koska hän on jättänyt lääkkeet ottamatta. Miten Julian käy, jaksaako hän?

Kun lopulta selviää, kuka on murhaaja, on syyllisiä omalla tavallaan useita. Ei ole ollenkaan yksioikoista, miten ja miksi tapahtui ja mitä.

Valheiden vangit on kirja, jossa on tavattoman kiinnostavia persoonia ja Julia Takalo sellainen sisukas tyyppi, josta onneksemme saamme lukea lisää, sillä tämä kirja on trilogian ensimmäinen osa.