Juska Salminen: Valon varjossa

Valon varjossa

Kuuntelin Valon varjossa -kirjan heti, kun se ilmestyi palveluun ja lähes yhtä soittoa. Teksti kun ottaa otteeseen, niin se vaan vie.

Juska Salminen tilittää elämäänsä niin avoimin kortein, että paikoitellen sitä herkistyy. Onnekseni tiesin, että lopussa kiitos seisoo, ettei ole surullista loppua. Tarina etenee sujuvasti aina lapsuuden päivistä nuoruuden kautta aikuisuuteen, mutta helppoa se ei ollut.

Juska jo pienestä asti on lahjakas musiikin saralla ja musiikki, urheilun ohella, on tärkeää. Perustetaan bändejä ja sitten ollaankin jo tilanteessa, että hän on HIM-yhtyeen kosketinsoittaja. Juska oli vaan fanittanut HIM:iä ja sen keulahahmoa Ville Valoa ja sitten ollaankin jo siellä pimputtelemassa. Paine oli kova, oppia kaikki se, että pärjäisi ja eikä virheitä saanut tehdä. Tämän kuvaaminen on todella kiinnostavaa, kun asia on kerrottu niin, että sen ymmärtää sellainenkin, joka ei soittamisesta paljoakaan tiedä.

Kiertue-elämä kuvataan iloineen ja suruineen, miten kosteaa tai kuivaa se on. Julkisuus ei aina ole sitä, miltä se näyttää. Kun mielenterveys heittää, sen kertominen tulee vastaan niin täysillä, että siihen uppoaa. Kaikki ne tunteet ja miten mitäkin on koettu, puhumattakaan hetkistä, joita ei edes muista, on riipaisevaa luettavaa. Olin ihan sydän sykkyrällä kaiken aikaa, että mitä sieltä vielä tulee.

Valon varjossa kertoo monenlaista tarinaa, niin valoista kuin Valosta, kaikenlaisista varjoista, mitä valo kätkee. Tulee esiin monta näkökulmaa, jotka ovat esitetty hyvin, huolimatta siitä, että aihe ei ole aina niin iloinen, mutta sitä on äärimmäisen kiinnostavaa lukea.

Juskalla on ihanat vanhemmat. Tuntui aivan mahtavalta, kun hän kertoi, miten hänen elämänsä tähtihetkiä oli, kun vanhemmat ja läheiset tulivat keikalle. Kuinka sitten vuosien mittaan vanhemmat tukivat häntä, auttoivat ja kantoivat huolta. Se on äärimmäisen tärkeää, mutta liikuttavaa. Tuli monta kertaa mieleen, että Juskan vanhemmat ansaitsisivat Mahtava isä ja äiti -mitalin !!

Mulla on nyt taas hyvä olo ja mä tajusin, kuinka rikasta ja hienoa elämää kaikkine mutkineen oon saanu viettää ja ohjaajana tärkeät ja upeat ihmiset, mun vanhemmat. (23.7.1999 Monmouth, Wales)

Kirjan kuunneltuani, sain sen vielä fyysisenäkin ja aion siihen palata. Kirjassa on kuvaliite, jonka avulla pääsee vielä paremmin kaikkeen siihen, mistä kirjassa kerrotaan. Voin ihan käsi sydämellä suositella kirjaa ihan kenelle tahansa, sillä siinä on jokaiselle jotakin!

Haluatko saada edellisen viikon kirjavinkit suoraan sähköpostiisi joka maanantai? Tilaa uutiskirjeemme tästä ja liity listan 1 301 tilaajan joukkoon! Jos haluat tietoa uusista vinkeistä nopeammin, tilaa Telegram-kanavamme!