Kristin Cast ja P.C Cast: Vapautettu

P.C. ja Kristin Castin Yön talo -sarja on edennyt jo kahdeksanteen osaansa, eikä hyvän ja pahan taistelulle näy loppua. Pahuuden polulle siirtynyt Neferet on jälleen voimissaan, ja vaikka Zoey on päässyt palaamaan tuonpuoleisesta, hän ei ole vielä riittävän vahva jatkamaan taistelua vaan haaveilee voivansa jäädä rauhalliseen turvapaikkaansa Isle of Skyelle – kenties ikuisesti.

Samaan aikaan Zoeyn ystävät koettavat selviytyä epätoivoisesta tilanteestaan Tulsassa ja Stevie Rae kamppailee kielletyn rakkautensa kahleissa. Refaimin luoja Kalona on jälleen palannut, eikä Stevie Rae tiedä onko Refaim uskollinen hänelle vai isälleen. Entä kuinka kauan Stevie Rae kykenee vielä säilyttämään kammottavan salaisuutensa ystäviltään? Kun jotakin hirveää tapahtuu, kaikkien on tuotava salaisuutensa julki ja valittava puolensa.

Pidin edellisestä Yön talo -sarjan kirjasta hitaan alun jälkeen kovasti, ja sen valossa Vapautettu tuottikin lievän pettymyksen. Kirja oli toki taattua Yön talo -laatua, mutta kieltämättä välillä tuli tunne että kyseessä oli jonkinlainen väliosa ja tapahtumia säästeltiin tulevaa varten. Kenties sarjasta olisikin tullut vielä parempi, jos sitä oltaisiin tiivistetty muutaman kirjan verran.

Tässäkin kirjassa kiinnostavimmaksi nousi Stevie Raen ja Refaimin suhde, vaikka mahtuipa mukaan muutama yllättävä käännekin. Kirjailija ei päästäkään lukijaa tuudittautumaan liialliseen turvallisuudentunteeseen päähenkilöiden hengissäsäilymisen suhteen, sen verran tiuhaan on viikatemies viime osissa vieraillut. Tuttuun tapaansa Cast päättää kirjan koukuttavaan cliffhangeriin, joten seuraavaan osaan ei voi olla tarttumatta.

Salla P.